Hoe lang duurt het voordat ik wat krijg?

Ik zit al een tijdje een beetje in een crisis. Ik heb in februari mijn diploma ontvangen. Sinds december ben ik al werkloos. Sindsdien ben ik al op zoek naar een baan. In het begin dacht ik: Ik ben toch zo aan het werk. Nu ben ik afgelopen week er pas achter gekomen dat ik evt. recht heb op een WIJ uitkering(ik ben 23).

Nu heb ik giga geldtekort en morgen wil ik de sociale dienst bellen. Hoe lang duurt het voordat zoiets wordt verwerkt (mits ik er recht op heb)? Iemand nog ideeen voor mij om aan geld te komen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ik heb lang geleden bij de sociale dienst gewerkt. Het kan dus zijn dan er intussen wat dingen veranderd zijn.
Normaal gesproken gaat de uitkering nooit eerder in dan de aanvraagdatum. Vroeger werden er wel eens uitzonderingen gemaakt als je aan kon tonen dat je in de tussenliggende tijd schulden had moeten maken, maar dat was echt hoogst uitzonderlijk en ik weet niet of dat nog steeds geldt.
Toon in ieder geval aan dat je in tussentijd hard hebt gezocht naar werk. Neem een lijstje mee van online-sollicitaties en kopieën van schriftelijk sollicitaties.
Maak aannemelijk dat je vooral gefocust was / bent op werk, dat je daarom de uitkering niet eerder hebt aangevraagd. Laat ze bij de sociale dienst niet denken dat je te lui of te ongeïnteresseerd was om een uitkering aan te vragen.
Neem direct al bewijzen mee van jouw inkomen (nop), jouw vaste lasten, je spaargeld (zal ook wel op zijn), jouw schulden enzovoorts. Toon aan dat je helemaal tegen het plafond zit en geen kant meer op kunt. Wellicht krijg je dan een voorschot in afwachting van een definitieve uitkering. Maar een voorschot is geen vanzelfsprekend recht! Eis dus niks (dan strijk je de consulent alleen tegen de haren) maar laat zien dat je aan alle kanten mee wilt werken.

Heel veel succes toegewenst, zowel bij de sociale dienst als bij het solliciteren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je een baantje zoekt puur en alleen om geld te verdienen kun je eens kijken bij de supermarkt als vakkenvuller of een baantje als TNT postbezorger of neem een krantenwijk. En de sociale dienst duurt toch wel gauw een paar weken voordat je een voorschot oid krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoek inderdaad een bijbaantje, accepteer het eerste beste wat op je pad komt, immers werk (en dus geld) is altijd beter dan niets. Er is altijd werk te vinden, ook als is het totaal niet iets wat in je straatje past.
Je kunt ook een advertentie ophangen bij de supermarkt als schoonmaker of oppas, wie weet verdien je zo nog wat.