Hoe schrijf ik een sollicitatiebrief?

Soms lees ik 'Pas je schrijfstijl aan die van het bedrijf aan' maar andere keren lees ik 'Wees jezelf.' Maar wat als de stijl van het bedrijf niet de jouwe is? Bijvoorbeeld uitermate zakelijk. Is het gepast om jezelf te overladen met superlatieven? Wil ieder bedrijf wel per se een creatieve en originele brief ontvangen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Wat veel sollicitanten vergeten volgens mij is dat er bij dat bedrijf gewoon ook een Echt Mens naar die sollicitatiebrieven kijkt en bepaalt wie hij/zij wel of niet wil spreken. Al die verschillende Echte Mensen hebben allemaal zo hun eigen smaak, dus de een zal een vreemde creatieve brief juist zeer waarderen en denken "hey, dat is iemand die zichzelf durft te zijn", terwijl de ander misschien denkt "ja zeg, maar iemand die zo'n non-standaard brief schrijft heeft 't niet begrepen". Twee totaal verschillende smaken die allebei prima kunnen voorkomen. Waar je rekening mee moet houden is hoe hard je een baan nodig hebt en ook wat voor soort werk je voor solliciteert. Heb je echt keihard een baan nodig, maakt niet uit wat, dan kun je beter zo veel mogelijk je best doen om je brief zo te schrijven dat hij zo veel mogelijk past bij het bedrijf. Ben je rustig op zoek naar werk en je meer een beetje aan het orienteren, schrijf dan juist heel erg vanuit jezelf en wees origineel, want dan heb je wel minder vaak dat jouw brief erg in de smaak valt maar ALS hij dan in de smaak valt weet je bij voorbaat al bijna zeker dat je een goede match hebt. Ik persoonlijk ben het liefst van de laatste benadering. Zo maak ik persoonlijk graag een grapje in een sollicitatiebrief waarmee ik ook meteen een beetje meer van mijn persoonlijkheid laat merken. Iets als een woordspeling op het bedrijf of zo. Dat kleine beetje persoonlijkheid schrikt soms wel mensen af en dan word je minder snel uitgenodigd, maar ALS je dan uitgenodigd wordt is het wel door iemand van wie je al weet dat hij je grapje kon waarderen en dan is het ijs vast gebroken :)

Nee, dat wil niet ieder bedrijf, je moet gewoon zeggen wie je bent en wat je doet, als je een heel ander persoon ervan gaat maken, dan valt het tegen tijdens het gesprek.

Eén ding is heel belangrijk, controleer je spelling! Ik ken namelijk genoeg bedrijven die bij de eerste ronde alle sollicitatiebrieven wegdoen waar een spellingsfout in zit.

De punten waarop wij op school leren beoordelen: 1. Nauwkeurigheid. Natuurlijk maakt iedereen wel eens een foutje, maar als je zelf de moeite niet neemt je werk te controleren is de functie kennelijk niet zo belangrijk voor je. Ook layout hoort hierbij. Voor een creatieve functie mag dit speels, bij een zakelijke functie strak. 2. Capaciteiten. Geeft de sollicitant aan de functie te begrijpen en noemt deze relevante motivatie? beantwoorden van eisen uit de vacaturetekst + extra's (In mijn vorige functie..) 3. Motivatie. Waarom hier? Laat de sollicitant zien zich in de functie verdiept te hebben? Als er op de website staat dat het een afdeling van 4 man is en de sollicitant schrijft graag op een grote afdeling te werken wordt dit gezien als onnauwkeurig en lui. 4. Reden vertrek vorige functie. Tijd voor een nieuwe uitdaging of onoverkoombare verschillen? Dit is zeker belangrijk bij kortere dienstverbanden. Werd je weggestuurd of probeer je je zo breed mogelijk te ontwikkelen? Waarom zou het hier wel goed gaan? 5. Uitleg CV Opvallende gaten, veranderingen van branche etc. Wat/waarom. Bij al deze punten geldt dat ze belangrijker worden naarmate de functie hoger is. Zeer hooggeplaatste functies mogen tot 2 A4'tjes, maar alleen als je echt wat te vertellen hebt. Houd het liever bij 1 A4 max. Laat liefst een vriend/kennis kijken naar de indruk die je wekt. Vergeet ook niet dat je bij iedere sollicitatie je CV iets aanpast. In plaats van je basis CV te versturen is het handig bij de functie uitleg de nadruk te leggen op relevante aspecten. Staat er in de vacature b.v. een bepaald computerprogramma genoemd waar je mee hebt gewerkt, schrijf dat dan ook bij werkervaring. Toegevoegd na 7 minuten: Creativiteit hangt echt sterk af van de functie en de bedrijfssfeer, zoek hiervoor de website van het bedrijf op. Wat is de eerste indruk, willen ze hier originele ideeën of zoeken ze een accountant. Persoonlijkheid laten zien is altijd goed, maar creatief zijn moet niet chaotisch worden. Laat je persoonlijkheid sterker stralen uit de ervaring die je hebt en de motivatie voor juist deze functie dan uit layout. Denk eraan dat de persoon die jouw brief beoordeeld er vele andere moet lezen, dus je mag opvallen, maar je moet ook de relevante informatie geven en goed leesbaar zijn. In welke mate hangt echt sterk af van de functie, dat zul je zelf het beste in kunnen schatten.

Bronnen:
Opleiding Personeel & Arbeid

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100