Kan een baas je na3 jaar terug zetten in de loonschaal

Ik ben 51 jaar en zit al 3 jaar loonschaal E {ik werk in de broodbakkerij}.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag. Ik hoop dat je lid bent van de vakbond! En die moet je morgen bellen, en het daar vragen. Ze regelen het gelijk voor je...

Antwoorden (8)

Dat is afhankelijk van de reden. Als het zo is dat de schalen veranderd zijn en er om die reden een wijziging plaats vindt, dan kan dat.

Als dat niet het geval is, dan moet de baas er een belang bij hebben om dat te doen. Als dat een financiele is, dan mag hij dat wettelijk gezien niet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dag mag nooit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik even gauw begrepen heb uit het CAO, mag dat pas vanaf jaar en nog onder bepaalde voorwaarden. Ik geef hieronder even de link van het CAO dan kan je zelf kijken. Ik weet niet welke functie je bekleed dus kan ik ver der niet oordelen. Als je lid bent van een vakbond, zou je deze kwestie daar ook eens kunnen neerleggen. Suc6 verder.

Toegevoegd na 29 seconden:
vanaf 55 jaar*
13 jaar geleden
Nee dat mag niet, ook al zou je opeens een CAO hebben of de schalen wijzigen... Wat wel kan is dat je loon dan bevroren is totdat je wel weer voldoeet aan de schaal/cao... Stel de CAO zegt 2000 en 100 per jaar meer en jij hebt 2200 dan krijg je dus 2 jaar geen verhoging, daarna wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het een grote bedrijf, bestaat er een CAO. Is er een CAO is er ook een OR. Aangezien bij de OR mensen (meestal) bij de bond aangesloten zijn, kun je aan deze mensen vragen hoe het zit, want er moet goedkeuring zijn van vakbond en ondernemingsraad!
Terug gaan in loon mag niet als men nog steeds dezelfde functie oefent binnen het bedrijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan alleen als er meerdere functioneringsgesprekken zijn geweest waarin is aangegeven dat men niet tevreden is over je functioneren. Waarbij ook is aangegeven dat het terug zetten in loonschaal zal worden gebruikt om je hiervan te overtuigen dat het beter moet.
13 jaar geleden
Het is inderdaad CAO bepaalend, alleen je mag er qua geld nooit op achteruit gaan. Ze kunnen je terugzetten, alleen nooit met je inkomen. Als ik u was zal ik bij de vakbond meer info opvragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Het initiatief voor een stapje terug kan bij de werknemer liggen, maar het kan ook de werkgever zijn die demotie voorstelt vanwege het gedrag of disfunctioneren van de werknemer. De meest voorkomende redenen voor demotie zijn:

De werknemer wil een stap terug doen omdat de werkdruk hem te veel wordt of omdat hij meer tijd aan andere zaken wil besteden;
De demotie vormt overgangstraject naar pensionering;
Disfunctioneren in de huidige functie;
Een strafmaatregel wegens wangedrag;
Financiële problemen bij de werkgever, waarbij demotie wordt gebruikt als alternatief voor ontslag;
De huidige functie verdwijnt en de werkgever ziet slechts plaats voor de werknemer in een lagere functie in een andere afdeling, bijvoorbeeld omdat de werknemer de nodige ervaring of kennis mist of er in gelijke of hogere functies geen plaats meer is."

Het is gebruikelijk om een salarisverlaging gepaard te laten gaan met een demotie en dus een vermindering van de arbeidsdruk. Dit is een veelgebruikt middel bij oudere werknemers om te voorkomen dat zij vroegtijdig uitvallen.

Hoewel dit nu niet zo voelt kan het dus betekenen dat de werkgever u dus graag nog een aantal jaren in dienst wil houden, maar bang is dat u het huidige tempo niet volhoud.
Ik zou in ieder geval vragen naar de reden van de beslissing.
Als de verantwoordelijkheden niet afnemen zou ik een gesprek aanvragen over werken naar loon.