heb je recht op vakantie?

stel je begint nu met een baan.
heb je wel recht op zomervakantie dit jaar of niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Ja, maar ik denk niet dat ze dat gevn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar vind ik deze info?
Per geheel gewerkt jaar heb je recht op een aantal vakantie dagen. Wettelijk minimaal 20 (voor fulltime baan), maar vaak zijn het er volgens de cao meer.

Werk je een deel van het jaar omdat je nu begint dan krijg je ook maar een deel van die dagen. Bij start 1 april dus minimaal 15 voor fulltime werk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het aantal dagen dat je in 2011 mag opnemen wordt wel gerelateerd aan het aantal maanden dat je werkt.
Stel je hebt normaal recht op 24 vakantiedagen en je start op 1 april. Dan heb je recht op 9/12 x 24 = 18 vakantiedagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt nog geen vakantie uren opgebouwd dus betaald verlof zul je niet krijgen. Het hangt ook van de branche af waar je werkt of je überhaupt vakantie krijgt in de zomervakantie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gedurende het arbeidsjaar, bouw je vakantiedagen op. Als je net 2 of 3 maanden gewerkt hebt, heb je misschien net 4 of 6 dagen opgebouwd. Dus eigenlijk is het antwoord op je vraag; ja, je hebt recht op vakantie. Het is alleen gebonden aan het aantal dagen wat je opgebouwd hebt, en dat is dan nog niet zoveel.

Je kan dus niet zeggen, ik ga 6 weken op vakantie. Overigens, vaak kunnen in overleg met de werkgever bijvoorbeeld snipperdagen ook bijgeteld worden, ook al heb je er daar nog weinig van als je zo kort werkt.

Hier vind je info over het opbouwen van vakantiedagen.

http://www.arbeidsrechter.nl/opbouwen-vakantierechten-uren-wettelijk-minimun
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag is te verdelen in recht op door betaalde vrije dagen en recht op vakantietoeslag.
Je recht op doorbetaalde vrije dagen houdt verband met het aantal gewerkte dagen tot nu toe.
Als je meer dagen met vakantie wilt gaan. kun je vragen om vrije dagen zonder doorbetaling.
Recht op vakantietoeslag is afhankelijk van het verdiende loon.