Wat doet de redactie van een tv-programma precies? Wat zijn de taken?

Wat zijn de taken van een redacteur/redactrice bij een televisie programma? Welke opleidingen kun volgen om dit beroep te kunnen uitoefenen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

Een redacteur (meestal een team van redacteuren) houdt het nieuws heel goed in de gaten, heeft feeling met de actualiteit, denkt mee over de onderwerpkeuze, verdiept zich in het onderwerp, heeft goede contacten met b.v. voorlichters van ministers en weet hoe ze te bereiken zijn. Ze proberen zoveel mogelijk informatie in te winnen over een gast.

Ze houden voorgesprekken met gasten, en aan de hand van die gesprekken bedenken ze slimme vragen voor de presentator. Ze lezen eerder gehouden interviews, of bekijken televisieprogramma's waar een gast ook aanwezig was. Ook worden uitzendingen na afloop uitgebreid door het team van redacteuren geevalueerd, om te kijken wat fout ging of beter kan.

Een speciale opleiding is er m.i. niet, maar je ziet vaak dat mensen van b.v. de school voor journalistiek stage lopen bij zo'n tv-programma en dan blijven "hangen" als redacteur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
escape
13 jaar geleden
+1. Maar wel met de aantekening dat niet alle TV-programma's nieuwsgerelateerd zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel ;-) Je hebt gelijk. Ik zat bij het beantwoorden van de vraag wel heel erg aan DWDD, Pauw & Witteman en soortgelijke programma's te denken. Maar nu ik deze reactie schrijf, zit ik me ook af te vragen welke tv-programma's redacteuren hebben die niet op de hoogte (moeten) zijn van de actualiteit. Want hoe luchtig een tv-prog ook is, er wordt toch altijd op de actualiteit ingegaan. Of je moet het hebben, over Te Land ter Zee en in de Lucht. Maar die hebben denk ik geen redacteuren. Wel andere mensen die behulpzaam zijn, maar dan noem je het geen redacteuren. Heb jij een voorbeeld, en/of wat is jouw mening? ;-)