Waarom antwoord een leidinggevende meestal niet op je vragen?

Moet ik het gewoon vragen?
Is het onbelangrijk?
Weet hij het gewoon niet?
Ben je vervelend/lastig?
Moet je het antwoord eiegnlijk zelf weten?
Lossen leidinggevenden geen vragen op?
Of toch anders???

Toegevoegd na 24 minuten:
Ik heb het wel een beetje extreem gesteld hier.
Maar zo vaak stle ik geen vragen en als jet het wel doet verwacht je toch dat hij er snel op terugkomt.

Het gaat over mogelijke noodzakelijke aanpassing van een product, omdat de concurrentie een voordeel heeft.
En dan verwacht je toch aandacht....

Weet jij het antwoord?

/2500

Gewoon vragen. Mijn leidinggevende geeft trouwens meestal wel antwoord op vragen, en als dat ooit eens niet kan (bijvoorbeeld vanwege plannen die nog niet uitgewerkt zijn of omdat hij niet de ene werknemer eerder dan de andere mag informeren) dan zegt hij dat meestal gewoon. Overigens, als dat niet vanzelf gebeurt en het zit me hoog, dan vraag ik er ook expliciet naar.

Lijkt me een slechte zaak als dat consequent zo is. Ofwel is er sprake van een communicatieprobleempje, ofwel is er iets fundamenteel fout met de leidinggevende. Of er sprake is van een communicatieprobleempje, kun je eenvoudig nagaan door het te vragen. Weet je leidinggevende wel dat je een vraag hebt? Als jij een vrouw bent en hij een man, is er een goede kans dat jij ervan overtuigd bent dat je hem toch wel heel erg duidelijk hebt laten merken dat je ergens mee zit. En dat hij jouw signalen totaal niet oppikt. Wees expliciet, breng het op een ontspannen manier ter sprake. Als dat niet helpt, of als je dat al gedaan hebt (expliciete vragen gesteld zonder antwoord te krijgen, ook niet na herinnering), is er iets mis met de leidinggevende. Dan moet je dat accepteren, of wegwezen.

Gewoon vragen! Een leidinggevende hoort antwoord te geven op een vraag, hij/zij kan je natuurlijk wel vragen om eerst zelf een oplossing te zoeken, maar dat moet dan wel gezegd worden. Het is natuurlijk niet de taak van een leidinggevende om alle problemen uit handen te nemen

Wanneer de leidinggevende meerder malen geen antwoord op je vraag geeft, kan het zijn dat hij het gewoon niet weet. Wanneer hij verder geen aktie onderneemt kun je hem overrulen door naar zijn meerdere te gaan. Dat wordt vaak ook nog op prijs gesteld en ...positief voor je beoordeling.

Waarschijnlijk omdat hij gewend is dat mensen maar dingen vragen zonder moeite te doen zelf iets uit te zoeken of te doen. Dan zegt hij voor het gemak dat hij erop terugkomt en als jij er dan niet bij hem om terugkomt, dan had hij gelijk, dan heb je het zelf kunnen oplossen. Maar als je er dan nog een keer om vraagt, bij voorkeur een situatie waarbij je dan duidelijk maakt wat je al allemaal gedaan hebt om een antwoord te krijgen op een andere manier, dan weet hij dat het een serieuze vraag is. En pas dan zal hij actie ondernemen, gewoon een kwestie van prioriteiten stellen.

Is niet extreem gesteld want ik maak dagelijks hetzelfde mee.. je ziet al bij het stellen van de vraag dat hij het niet meekrijgt en met zijn gedachten ergens anders is.. Ik heb mezelf voorgenomen dat ik het max. 3 maal vraag binnen een redelijke termijn waarvan 1x mondeling en 2x per mail..als ik dan geen antwoord heb doe ik het of op mijn manier en zie wel wat er gebeurd of laat het helemaal zitten en wacht de gevolgen af..daardoor is ie er al een paar keer achter gekomen dat zaken mis liepen en ik kon aantonen dat ik toch echt om hulp had gevraagd.. er lijkt nu langzaam een kentering in te komen dus ik blijf het nog maar even zo doen...! :-)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100