Is het normaal dat een werkgever maar de helft van de reiskosten openbaar vervoer vergoed?

Een werkgever geeft voor een reisafstand van 30 Km een vergoeding van Eur. 40 onbelast per maand indien je met ov reist. Ze geven Eur. 20 onbelast als je met eigen vervoer reist. Een druppel op een gloeiende plaat, reiskosten OV zijn minimaal het driedubbele op basis van een jaartrajectkaart.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ha, die Maxwell;

Voor reiskostenvergoeding is geen wetgeving en kan per CAO verschillen, dus het is zeker wel normaal. Sterker nog; veel ambtenaren die met eigen vervoer reizen vangen daarvoor helemaal geen vergoeding, terwijl hun collega's die het OV kiezen dat wel vergoed krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een werkgever is je niet verplicht een vergoeding te geven voor je reiskosten. dat is een aardig extratje. Ik krijg 0% reiskosten evrgoeding. Jammer, maar goed. in de CAO van mijn sector is het anders geregeld.

Dus: Ja. Wees blij dat je wat krijgt. En als je denkt dat je werkgever je niet genoeg geeft moet je de CAO er op naslaan of er een reeden voor dat idee is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De reiskosten worden voor zover ik ben ingeligd met 52% belast. Dus de netto vergoeding die je krijgt is sowieso al de helft van wat je daadwerkelijk krijgt. Hierbij komt dat de reiskostenvergoeding voor het OV per km spoor word berekend en in veel gevallen hoger ligt dan de km vergoeding voor het eigen vervoer...

Hier komt bij dat als je een reiskostenvergoeding krijgt voor eigen vervoer dat je hierin een onderhandelingspositie hebt. Je kunt namelijk 29 cent per km krijgen als secundaire arbeidsvoorwaarde. Maar als je, je mond dicht houd dan zul je zeer waarschijnlijk niet meer krijgen dan een 12, of 19 cent per km...

Hierbij kan ik uit eigen ervaring vertellen dat de km vergoeding voor het OV globaal gezien voor 90% kostendekkend is...