cursus persoonlijke effectiviteit en teambuilding tegelijk?

mijn werkgever heeft bedacht om een training persoonlijke effectiviteit te geven. Het hele team tegelijk, zodat er ook nog een soort teambuilding kan plaatsvinden. Verder moet ons worden aangeleerd hoe om te gaan met veranderende omstandigheden. Het gaat om één dag, onder leiding van een soort docent. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik sta altijd open voor 'leermomenten' maar nu slaat de twijfel hevig toe. Hoe valt training Persoonlijke Effectiviteit en Teambuilding én Conformeren te combineren?
Eigenlijk lijkthet me zonde van de tijd & energie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ik ben het met je eens dat het een rare combinatie is. Persoonlijk effectiviteit wordt vaak als cursus gegeven. Dit is dan wel in groepsverband, maar niet in je eigen team. Teambuilding is per definitie wel in je eigen team.

Ik kan me voorstellen dat je hier huiverig voor bent. Wil je iets hebben aan een cursus Persoonlijke effectiviteit, dan moet je namelijk kritisch naar jezelf kijken en dit delen in de groep. Hoe kan de docent je anders goed begeleiden?

Een combinatie van teambuilding en persoonlijke effectiviteit kan in mijn ogen alleen maar werken op het moment dat de onderlinge verhoudingen binnen het team al buitengewoon goed zijn. Als je je namelijk niet zeker genoeg, of vertrouwd genoeg, met je collega’s voelt zul je niet zo openhartig kunnen zijn als nodig voor een succesvolle cursus.

Als je leidinggevende er dan ook nog bij is lijkt het me helemaal moeilijk. Misschien moet je voor jou persoonlijk vooraf al bedenken in hoeverre je jezelf zou willen blootgeven. Als dat niet goed voelt kun je proberen om je tijdens die dag vooral te richten op het teambuildingsaspect en omgang met collega’s. Op zich kan dat wel waardevol zijn.