Kunnen camereabeelden die zijn gemaakt tijdens je aanwezigheid op je werk, tegen je worden gebruikt in een ontslagprocedure?

Vooropgesteld dat je niet wist dat er werd gefilmd omdat het om een veiligheidscamera gaat?

Toegevoegd na 18 minuten:
Even voor de duidelijkheid: ingeval van diefstal of ongeoorloofd gedrag begrijp ik dat natuurlijk de beelden kunnen worden gebruikt; maar wat nu als er onduidelijkheid is over werkzaamheden wel of niet uitgevoerd, of wel of niet op tijd aanwezig of whatever.. eigenlijk bedoel ik als het bedrijf probeert via camerabeelden de werknemer er uit te krijgen...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je realiseert je dat je werkzaamheden niet uitvoeren en (structureel) niet op tijd komen volgens alle redeljike criteria vallen onder 'ongeoorloofd gedrag', en dat ze absoluut een goede grond voor ontslag zijn? Als je werkgever vermoedt dat een werknemer zich op die manier gedraagt, heeft hij het volste recht te controleren of zijn vermoeden klopt. Dat is iets héél anders dan te proberen 'de werknemer eruit te krijgen'. Je doet alsof dat oneerlijk is, maar ik vind het oneerlijk als een werknemer zijn baas probeert te bedriegen door niet te werken en wel salaris te vangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SuzyQ, daar ben ik het mee eens wat je zegt over dat het oneerlijk is van die werknemer die dat doet. Ik vraag me alleen serieus af of de werkgever wel het volste recht heeft om dat met camera's te controleren, zie bijvoorbeeld ook mijn antwoord hieronder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ook ik ben het met je eens Suzy maar inderdaad zoals mijn voorganger al zegt: mag dat via camerabeelden worden aangetoond en daarnaast heb ik het over gevallen waar sprake is van twijfel richting de werknemer..

Het beste antwoord

Het antwoord op deze vraag is in principe nee.

Op de site die bereikbaar is via de link staat het een en ander over wat wel en niet mag met camera's.

Het gebruik van camera's op de werkvloer is niet iets wat een werkgever zomaar mag doen zonder de nodige zorgvuldigheid in acht te nemen. Lees bij voorkeur ook even het stukje onder het kopje: "Camera's op het werk" in mijn bron.

Camera's op de werkvloer mogen onder bepaalde omstandigheden, maar zijn per definitie een inbreuk op de privacy en die moet gerechtvaardigd zijn door belang dat het bedrijf heeft om toch camera's te gebruiken, hierbij moet het belang van het bedrijf zwaarder wegen dan de privacybelangen van de werknemer. Daarnaast moet de toepassing van camera's noodzakelijk zijn om het doel te bereiken dat de werkgever voor ogen heeft, er mag dus niet een mogelijkheid bestaan om het zonder camera's te doen.

Als er dus camera's geplaatst zijn kan dat bijvoorbeeld zijn om diefstal of iets dergelijks te voorkomen of de dief op te sporen. Als er op de camerabeelden werknemers te zien zijn die bijvoorbeeld te lange pauzes houden dan is dat voorzover ik het kan beoordelen niet iets waar de werkgever op rechtmatige wijze iets mee kan doen.

Mocht de in de vraag beschreven situatie een daadwerkelijke concrete situatie zijn waarbij er cameratoezicht is geweest en het zo is of er op lijkt dat de werkgever gebruik wil maken van de beelden om hier iemand op oneigenlijke gronden 'weg te werken' dan is het wel aan te raden om een advocaat te raadplegen die als specialisme arbeidsrecht heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook al klopt het allemaal wat je zegt, ik ben ervan overtuigd dat de beelden gebruikt mogen worden om iemand te ontslaan (hetgeen het antwoord is op de vraag). Jouw verhaal voegt daaraan toe dat de werkgever zich ook te houden heeft aan regels. De werkgever zou zich dus schuldig gemaakt kunnen hebben aan het schenden van je privacy.
AWM
14 jaar geleden
Ik kan je een voorbeeld laten lezen van een rechtszaak waar camera's zijn geplaatst toen er gestolen werd in een fabriek. Een werknemer werd gesnapt en ontslagen en ook eiste de werkgever een vergoeding voor de aanschaf van de camera's die speciaal hiervoor waren aangeschaft. Ik meen dat de rechter dat ook heeft toegewezen. En natuurlijk terugbetaling van de gestolen waar. Raar maar waar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Oeroeboeroe, Ik ben geen jurist, maar ik heb er wel het nodige over gelezen. Ja, het antwoord is dat onder bepaalde omstandigheden de beelden kunnen worden gebruikt om iemand te ontslaan, maar het hangt mijns inziens wel af van wat er op de beelden te zien is. Hoewel het nemen van te lange pauzes op zich grond kan zijn tot ontslag bijvoorbeeld is het nog maar de vraag of een werkgever die erachter is gekomen dat je dat doet door middel van camera's die er eigenlijk hangen om diefstal op te sporen hier gelijk in krijgt. Dit zal uiteindelijk in de meeste gevallen door een rechter moeten worden bepaald natuurlijk. @Antwoordman, ongetwijfeld zijn er zulke voorbeelden bekend, maar dan hebben we het over diefstal, het belang van de werkgever om diefstal te bestrijden is redelijk groot in sommige gevallen en dat kan dan ook een goede rechtvaardiging zijn voor het plaatsen van camera's. Als je de verdachte werknemer echter vervolgens niet ziet stelen maar bijvoorbeeld enigszins overmatig privételefoontjes ziet voeren in de baas zijn tijd dan is het niet een uitgemaakte zaak dat je die kennis dan mag gebruiken om de werknemer daarvoor te ontslaan, dit uiteraard met dien verstande dat het wel al gauw een zaak zal worden voor juristen en rechters in zo'n situatie, het lijkt me echter zeer zeker niet onmogelijk dat de werkgever flink teruggefloten wordt als hij om oneigenlijke redenen iemand ontslaat en daar hoort voorzover ik het kan beoordelen ook het gebruik van camera's bij voor andere doeleinden dan waarvoor ze geplaatst zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor deze heldere, uitgebreide reactie!!

Andere antwoorden (3)

Jazeker. Stel dat ze beelden van jou hebben waarop te zien is hoe jij een PC steelt van je werkgever, dan reken maar dat deze bruikbaar zijn. Als jij dan tegen de rechter zegt: "Ja, maar dat geldt niet, want ik toen ik de PC jatte wist ik niet dat er een camera stond.", dan denk ik niet dat deze daar vatbaar voor is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En toch als bewijs onrechtmatig is verkregen, mag het niet meewegen in een vonnis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bewijs is bewijs. Stel dat ik iemand vermoord op het werk, om het nog maar een tikkeltje te overdrijven. Reken er dan maar op dat het bewijs zal worden gebruikt.
Misschien dat ik mijn werkgever kan aanklagen voor oneigenlijk gebruik van de camera´s of het schenden van mijn privacy, maar dat neemt niet weg dat de beelden als bewijs kunnen en zullen gebruikt worden.
Alleen als het gaat over een regel die je hebt overtreden tijdens je werk en je daarvoor ontslagen word. Zeg je bent werkzaam in een winkel en je jat wat mee dan mogen die beelden tegen je worden gebruikt. Maar niet als je ontslagen word om bijvoorbeeld reorganisatie dan is het niet relevant neem ik aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral in de detailhandel, maar ook wel elders, zal in een contract of ander document vaak staan dat de werkgever, bij vermoedens van ongeregeldheden, camera's mag plaatsen zonder het personeel daarover te informeren. En ja, de beelden van zo'n camera mogen gebruikt worden in een ontslagprocedure of aangifte.

In het geval dat je beschrijft weet de werknemer zelfs dat er een camera hangt, maar realiseert hij zich niet dat het ding ook echt filmt. Ik zou niet weten waarom de beelden niet gebruikt zouden mogen worden, alleen omdat de werknemer een beetje naïef is.

Toegevoegd na 33 minuten:
Voor de duidelijkheid: mijn antwoord gaat niet (alleen) over diefstal en andere misdrijven!