Waarom zijn mensen zo gefocust op werk en vragen ze altijd: wat doe jij? Is werk zo onlosmakelijk verbonden met je identiteit en je levensgeluk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Snuffel
13 jaar geleden
Ik vermoed ook dat ze geen ander onderwerp weten op dat moment. De vraag levert weer gespreksstof op en voor veel mensen staat hun baan gelijk aan hun identiteit.

Antwoorden (9)

De meeste mensen hebben toch een full-time baan. Het werk bepaalt dus een belangrijk deel van hun leven. Bovendien zegt de keuze voor een bepaald beroep meestal wel iets over de persoon. Lijkt me dus helemaal niet raar, dat je informeert naar wat de ander voor werk doet.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap dat minnetje niet en geef je daarom een plus want het is waar wat je zegt.
Vele mensen vinden werk zeer belangrijk daarom vragen ze snel wat je doet van werk. Werk is zekerheid in het leven geeft je meer financiële mogelijkheden en in vele gedachten van een mens is dit dan ook zeer belangrijk.

Maar vele mensen denken dat financiële mogelijkheden tot meer geluk brengt, en vele mensen werken veel te veel. Ze denken dan ik ga een groot stuk gespaard hebben tegen ik op pensioen gaat, maar ze denken niet snel na doordat je overwerkt je wel eens lichamelijke problemen kan krijgen en dan is het gedaan met geld verdienen voor je al op pensioen bent.

Dus het beste is normaal werken en er zijn voor je gezin dan heb je meer geluk dan niets anders te denken aan succes boeken en geld verdienen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een hoop over geld in jouw antwoord. Speelt zelfontplooiing dan geen rol?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees goed geld is juist niet belangrijk maar voor vele mensen wel .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had mijn vraag anders moeten stellen. Wat ik bedoel is: waarom ga jij ervan uit dat voor die vele mensen zelfontplooiing geen rol speelt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus op eigen houtje je vermogens ontwikkelen bedoel je ?
Dat is het juist velen mensen denken teveel aan geld en succes ik was ook zo , had 3 jobs die ik deed dus 3 banen. Werkte me kapot om heel wat geld te verdienen die ik nadien allemaal weer hebt moeten uitgeven aan mijn gezondheid. Was bijna dood geweest en heb een stamceltransplantatie achter de rug. Dus dan zeg ik wat is nog het waarde van geld. Het is beter 1 Job iets rustiger leven en maken dat je niets te kort kom dit kan perfect met 1 job.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oké, nóg duidelijker dan: waarom ga jij ervan uit dat voor die vele mensen zelfontplooiing binnen hun báán geen rol speelt? Het kan allemaal best dat jij voor het grote geld ging met je drie banen wat vervolgens zowat je dood werd, maar waarom ga je ervan uit dat hetzelfde voor anderen geldt? Ikzelf heb bijvoorbeeld niet een enorm inkomen. Maar wat ik dóé in het dagelijks leven (en dat is dus werken) is wel belangrijk voor me. Zo heb ik bijvoorbeeld in mijn huidige baan mijn talenkennis verder kunnen ontwikkelen. En trouwens mijn sociale vaardigheden. Dat heeft niets te maken met jezelf kapot werken alleen om geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begrijp je mening wel, maar tegenwoordig is in een gezin werk belangrijker en gaat voor op een gezin en dit is een vaststelling die genoeg de media heeft behaald.
Ooit zal ons denken wel eens veranderen maar dat zal voor nu nog niet zijn :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je het allemaal veel te somber inziet, de wereld door je eigen gekleurde bril bekijkt. Ik ken héél veel mensen voor wie dit allemaal niet geldt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee totaal niet zie het helemaal niet somber in tegendeel door mijn ervaringen ben ik zeer gelukkig dat ik leef en denk ik heel anders over dingen. Zelfs tussen de beide landen Nederland en België zit ene groot verschil in. In Nederland is succes zelfs veel belangrijker dan gezin in België is dat veel minder. Ik zelf ben van België maar toch zie ik het hier ook veel. Hier artikel vanuit Nederland Nederlanders vinden financiële zekerheid belangrijker dan familie en een succesvol liefdesleven. Dat blijkt uit woensdag gepubliceerd onderzoek van Blauw Research onder ruim duizend mensen in opdracht van verzekeringsbedrijf Cardif. Aan de deelnemers werd gevraagd wat zij belangrijk vinden in het leven. Gezondheid (97 procent) en geluk (95 procent) werden het vaakst genoemd. Financiële zekerheid kwam met 93 procent op de derde plaats, ruim voor sociale factoren als familie (87 procent) en het hebben van een goede liefdesrelatie (83 procent). http://www.depers.nl/opmerkelijk/322543/Geld-belangrijker-dan-familie-en-liefde.html
Als mensen aan je vragen "wat doe jij" dan hoeft dat helemaal niet te betekenen, dat ze gefocust zijn op werk.
Vaak wordt zoiets gevraagd, als je elkaar nog helemaal niet kent, en dan is het een voor de hand liggende vraag om een conversatie te starten. Is weer eens wat anders dan om te vragen of hij het ook zulk slecht weer vindt de laatste tijd, of dat hij ook naar "Boer zoekt Vrouw" kijkt ;-)

Werk heeft wel degelijk te maken met je identiteit en levensgeluk. Bedenk dat je tussen je 20e en 65e zo'n 30% van al je te besteden tijd met werk bezig bent. De meest mensen gaan met plezier naar hun werk, en dat is maar goed ook; want het is bijna 1/3 deel van je leven.
Waarschijnlijk zul je pas goed beseffen, hoeveel je werk met identiteit en geluk te maken heeft, als je een rotbaan hebt.

Wel kan ik me goed voorstellen, dat mensen die werkloos of arbeidsongeschikt zijn, veel moeite hebben met al dat gepraat over werk. Voor hun geldt dat ze (soms tijdelijk) een andere invulling aan hun leven moeten geven.
Er zijn mensen die geen baan hebben en knettergek worden, omdat ze een doel missen in het leven.

Natuurlijk is er meer dan werken in het leven, maar de praktijk is nu eenmaal dat we juist op ons werk mensen ontmoeten, levenservaring opdoen, en ons het gevoel geeft dat we iets nuttigs doen. Dat hoeft niet echt zo te zijn (iemand die niet werkt kan uiterst nuttig en belangrijk voor anderen zijn) maar de maatschappij is ingericht op veel mensen die werken. Want door te werken, kunnen we onze maatschappij in stand houden. Een andere manier om de welvaart in stand te houden is er niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allemaal aftast vragen bij het starten van een gesprek. Zoals bij de kapper: weertje he of nog voetballen gezien.
Ook bedoeld als gereedschap de conversatie naar de vragensteller toe te trekken. Starten met een onderwerp waar je zelf graag over spreekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een beetje standaardvraag aan iemand die men nog niet zo goed kent.
Het is net zoiets als: "Wat was je naam ookweer?" of "Waar kom je vandaan?" of "Waar ken jij de jarige van?" etc...
Het is een vrij "veilig" soort vraag; als je gelijk naar iemands diepste gevoelens gaat vragen, ontstaat er ook een wat ongemakkelijke situatie.

Het antwoord op de vraag "Wat doe jij", hoeft overigens niet perse met (betaald) werk te maken te hebben. Je kunt ook andere bezigheden uit je dagelijks leven noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afgezien van het feit dat het inderdaad een gemakkelijke gespreksopening is: ik mag toch hópen dat hetgeen waar je vijf dagen in de week grotendeels aan besteedt te maken heeft met je identiteit en levensgeluk! Zou het anders geen gigantische verspilling van je tijd zijn?

De volledige versie van de vraag is dan ook: wat doe jij in het dagelijks leven? Met andere woorden: hoe vul jij je tijd van leven in?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord op de vraag -wat doe jij?- onthult al meteen veel over de identiteit van iemand. Antwoordt iemand bv -ik ben arts- dan weet je al meteen dat hij een hoger opgeleid persoon is. Antwoordt iemand -ik zit achter de kassa bij AH- dan zegt dat ook meteen iets en maak je wellicht een ander praatje met hem/haar dan je met die arts gedaan zou hebben.
13 jaar geleden
ik vind het een goede vraag.

Na het lezen van alle antwoorden denk ik nu zelf dat er ook nog iets aanvullends bijzit.

Ik denk dat mensen dit ook gebruiken om zichzelf te plaatsen tov anderen in de maatschappij. Het is vast niet door iedereen "bewust" bedoelt als het afmeten van de maatschappelijke status, maar ik realiseer me dat als ik zo'n "wat doe jij gesprek" hoor tussen twee mensen (bijv op een receptie) dat het toch wel wat weg heeft van wat een pauw met zijn veren doet, vaak worden "de prestaties toch tegen elkaar afgewogen".

Vroeger telde hoeveel beren of herten je had geschoten, nu is belangrijk op welk niveau je in de organisatie staat of hoeveel lectoraten je hebt.

Dus ja, het is een maatstaf voor succes en maatschappelijk aanzien.....
13 jaar geleden
Het is een manier om met iemand in gesprek te komen, op een veilige manier. Alhoewel je nooit weet wat voor antwoord er komt en wat iemand heeft meegemaakt op dat gebied (net ontslagen, slechte ervaringen).
Het is een onderdeel van het leven van veel mensen waar ze veel tijd en energie aan geven. Ook zegt het vaak iets over keuzes die ze maken of ooit hebben gemaakt.
Je hebt iets om over te praten en gaat vandaar uit misschien wat meer naar de persoonlijkere dingen.
Niet iedereen vindt het fijn als je meteen over de diepe dingen in het leven begint.