Moet de werknemer de werkgever extra betalen als deze een week in de kost gaat?

Mijn vriend gaat binnenkort voor een week in de kost. Hij is schilder. Zijn baas beweert dat hij naar niets extra betaald voor word, want hij betaald toch ook al onderdak en eten. Mij lijkt dit zo sterk!
Weet iemand hoe dit zit, en als zijn baas ongelijk heeft, hoe kunnen we dat dan bewijzen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Dat is waarschijnlijk terug te vinden in de CAO.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zie artikel 45 (bron). Wellicht heeft dit er mee te maken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij vraagter zelf toch niet om, om 1 week dag en nacht weg te zijn? Hoeveel uren moet hij werken? Meer dan normaal?
Doe moet hij gewoon uitbetaald krijgen.
Als hij verplicht voor een klus ergens moet verblijven zal de baas ook zijn verblijf en eten moeten betalen.
Het zal vast ook wel in een regeling of CAO staan.
Hier kunnen verschillen in zitten per branche.

Laat hem dat even nakijken en als het ergens staat dan kan hij het bewijzen. Is er geen CAO of bedrijfsregeling aanwezig dan geldt de wet. Die kun je vast ook opzoeken op internet of navragen bij een juridisch loket, vakbond of rechtsbijstandverzekering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De baas heeft gelijk. Hij werk gewone uren als hij langer moet werken is het over uren anders niet. De baas moet wel de verblijfskosten betalen.
13 jaar geleden
Hij kan de kost beter weigeren en zeggen dat hij heen en weer wilt rijden, dan krijgt hij reiskosten vergoeding, staat ook in de cao