Moet een nieuw werkcontract perse op de eerste van de maand ingaan?

Of kun je ook al beginnen met werken en dat je contract later komt, maar wel per 1 februari in gaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18.7K

Antwoorden (5)

Nee, hoor, het kan elke dag in gaan. En je kan beginnen te werken als je nog geen contract hebt. Overtuig je wel dat het contract er werkelijk aan zit te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je contract moet ingaan voordat of op het moment dat je aan het werk gaat. Dat je het papiertje later krijgt is niet zo'n probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een arbeidsovereenkomst kan elke dag ingaan. Een mondelinge arbeidsovereenkomst is ook een overeenkomst.
Voor de zekerheid en om het bestaan van een overeenkomst te kunnen bewijzen moet de overeenkomst schriftelijk worden bevestigd. Dat kan ook een dag of wat later zijn, dus met terugwerkende kracht. Meestal is er ook een collectieve arbeidsovereenkomst (CAO) van toepassing, die in een boekje staat. Neem de tijd om beide goed na te lezen, vraag zo nodig toelichting voordat je je handtekening zet.
Bedenk dat er geen domme vragen bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een contract kan elke dag ingaan, maar voor de werkgever is dat een hoop extra sores, daar zit hij niet op te wachten. De werkgever zal prefereren dat het contract de eerste van de maand ingaat.

Achteraf je contract ontvangen en vast gaan werken kan ook. Je hebt dan wel veel vertrouwen in je nieuwe werkgever en dat zal meestal ook goed komen (zeker bij grote bedrijven), maar wat te doen als niet?

Wel kan van belang zijn voor welke functie je opgaat en hoe schaars jouw capaciteiten zijn. Als jij een hot-shot bent kun je beter eerst helemaal uit onderhandelen, want als je eenmaal bent begonnen is je onderhandelingspositie behoorlijk gekrompen. Achteraf looneisen op tafel leggen zal niet meevallen.

Ben jij echter één van velen die de functie kan uitvoeren is je onderhandelingspositie van het begin af aan gering. Dan moet je bijna blij zijn met elke aanbieding en moet je niet teveel noten op je zang hebben.

Kortom: Als CEO begin je pas te werken als je loon, je bonus en al je secundaire voorwaarden op papier staan. Als krantbezorger begin je als er een stapel kranten op je stoep wordt gedumpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe kan een contract elk moment ingaan. Vaak wordt wel de 1e of 15e van de maand gehanteerd om dat dit makkelijker te verwerken is voor de werkgever.
De werkgever loopt enigszins risico om je te laten beginnen zonder contract. Hiermee komt vaak de proeftijd te vervallen. Voor jou dan wel weer gunstig!