je baan opzeggen:moet of mag dat schriftelijk en mag dat bij je leidinggevende of moet het bij hr? hr

Toegevoegd na 1 minuut:
en moet je de reden dat je weggaat opgeven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Je baan opzeggen MOET schriftelijk. Dat is zo omdat je je contract officieel moet ontbinden en het is niet te bewijzend dat je dit tijdig en zelf hebt gedaan als ze uitgaan van een mondeling verhaal. Daarbij komt dat sommige mensen in een emotionele bui roepen dat ze ontslag nemen maar dat niet zo menen.

Een ontslag is dus schriftelijk noodzakelijk en in principe is het voldoende om dit via je leidinggevende te laten lopen. Die regelt het verder met P&O en zij bevestigen je ontslagname.
Het is wel netjes om je leidinggevende en je collega's vooraf mondeling op de hoogte te brengen en aan te geven per wanneer en om welke reden je weggaat. Dat laatste is niet verplicht.
Sommige bedrijven hebben nog een exitinterview om zo te kunnen toetsen om welke reden mensen weg gaan bij de organisatie en of de oorzaak bij de leidinggevende of bij de sfeer, arbeidsvoorwaarden etc. ligt. Dan kunnen zij daar iets aan veranderen als zij dat zouden willen.

Als je om een conflict weggaat of ontevredenheid waar de organisatie iets aan zou kunnen doen, is het natuurlijk slim om dit eerder te bespreken. Dan kan dit nog positief veranderen en is er misschien geen reden meer om weg te gaan. Als de ander (collega's, leidinggevende, werkgever) niet weet wat er speelt, kunnen ze er ook geen verbetering in aanbrengen en dat is jammer.

Wil je om een andere reden weg dan is dit laatste natuurlijk niet nodig.

Succes met je nieuwe baan en nieuwe collega's en je afscheid van je huidige werk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

IK doe het meestal allebei, mondeling en schriftelijk, zowel bij leidinggevende als bij HR.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net zo goed als dat jij jouw arbeidscontract op schrift wil hebben, is het belangrijk de opzegging van dat contract op schrift te hebben.
Als het goed is krijg jij daar dan weer een bevestiging van en dan is het goed en formeel geregeld.
Aan wie je die brief stuurt is minder belangrijk, jouw chef of Personeelszaken of De Directie, maakt niet uit.

Nee de reden dat je weggaat hoef je daarin niet te vermelden.
De opzeggingsbrief hoeft maar heel kort te zijn.
In de bron vind je een voorbeeld.

Wat wel netjes is:
Vertel je leidinggevende en collega's zonder rancune dat je weggaat. Zorg dat je er goede referenties aan overhoudt. Ook al heb je nu een mooie nieuwe baan, die referenties kunnen later goed van pas komen bij toekomstige sollicitaties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me wel zo netjes. Een korte regel. Heb een baan gevonden waarin ik meer uitdaging verwacht. Of: Ga iets heel anders doen.

As je het er niet inzet vragen ze er toch naar. Dus waarom geheimzinnigheid?

Ik vind het wel netjes nadat je er een tijd hebt gewerkt om aan te geven waarom je de club verlaat.