Heeft iemand tips voor mijn sollicitatiegesprek morgenavond?

Morgen heb ik een sollicitatiegesprek bij de AH, details:

16 Jaar oud
Bijbaantje (Medewerker Verkoopklaar in Supermarkt)
Het is een man (haha geen idee of dat er toe doet)

Ik neem aan dat zo'n sollicitatiegesprek anders loopt dan een sollicitatiegesprek bij een groot bedrijf, of voor een volwassene, ik hoop dat iemand me wat goede raad kan geven!

Toegevoegd na 1 uur:
Allemaal heel erg bedankt voor jullie antwoorden!
Ik heb er tot nu toe al heel veel aan gehad, aan al jullie antwoorden!

Morgenavond sluit ik hem :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
27.6K

Het beste antwoord

Daar kan je niet zo heel veel fout doen. Hoofdvraag die zij hebben is: Kan deze persoon omgaan met het krijgen van opdrachten, zal deze persoon de klanten goed te woord staan & er geen zootje van maken.

Zorg dus voor nette kleding, neem eventuele piercings in gezicht ed. uit. Praat niet te veel; beantwoord vragen, en geef uitleg, maar ga niet te veel doorpraten. Kijk mensen aan, en luister naar wat gezegd wordt (Niet onderbreken)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Blijf gewoon jezelf.
Zorg dat je er normaal gekleed uitziet.
Overdreven netjes is helemaal niet nodig,maar verzorgd.
Dan komt alles vanzelf goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als intro je sollicitatieformulier, over je school, je hobby's.

Dan:
Gevraagd zal worden hoeveel tijd je beschikbaar bent. Of je ook in het weekend wil helpen. Of je bij drukte ook vakken wilt vullen. Of je tegen stress kunt. Of je klanten vriendelijk te woord kunt staan en netjes Nederlands spreekt.

Heb jezelf ook vragen? Stel ze dan gelijk.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon jezelf zijn, niet overdrijven, en gemotiveerd overkomen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist,,normaal blijven.+1
Zorg dat je wat over het bedrijf weet (te vertellen). Zorg ook dat je in de supermarkt gebruikte (vak)termen begrijpt. Denk aan gebruikte afkortingen als AGF. Of wat is 'spiegelen'. Weet welke afdelingen er bestaan. Heeft AH een eigen merk? Geef een aantal voorbeelden van eigen merk producten. Weet ook welke producten er momenteel in de aanbieding zijn. De interviewer zou er wel eens naar kunnen vragen. Die wil ook weten hoe collegiaal je bent. En hoe flexibel qua inzet en werktijden.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga in een hamsterpak!!

Nou ff serieus:
-wees jezelf
-kijk iemand altijd in de ogen als je praat of luistert
-geen hangende broek (zodat je de onderbroek ziet bedoel ik)
-laat merken dat je best iets wilt leren
-geen stoere verhalen, zaols 'da's een makkie' of 'het lijkt me een makkelijk baantje'
-zeg dat je het fijn vind om met mensen om te gaan.

er zullen vas wel meer tips zijn, maar geloof me...ik heb meerdere 15-16 jarigen bij me op het kantoor gehad met dit soort gesprekken. Maak je vooral niet te druk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord!
● Gedraag je volwassen, zakelijk. Groet de werkgever met gepast respect.
● Zit rechtop in je stoel met je voeten stevig op de grond; wees opmerkzaam. Voorbereiding zal je helpen kalm,
evenwichtig en op je gemak te zijn.
● Denk na voor je een vraag beantwoordt. Wees beleefd, nauwkeurig, eerlijk en openhartig. Houd geen feiten achter. Poch niet.
● Heb een schema bij je met daarop al je banen, wanneer je daar werkte, je loon, het soort van werk dat je hebt gedaan, de redenen waarom je bent weggegaan.
● Wees erop voorbereid te tonen hoe je opleiding en werkervaring je zullen helpen vooruit te komen in de baan waarnaar je solliciteert.
● Geef als referenties de namen (en volledige adressen) op van drie betrouwbare personen die jou en je werk kennen.
● Wees vol vertrouwen en enthousiast, maar bluf niet. Gebruik goed Nederlands en spreek duidelijk. Maar praat niet te veel.
● Luister zorgvuldig; wees beleefd en tactvol. Ga bovenal geen dispuut aan met je toekomstige werkgever.
● De werkgever is er alleen maar in geïnteresseerd hoe geschikt jij zult zijn voor de baan. Roer geen persoonlijke, huiselijke of financiële problemen aan.
● Ziet het ernaar uit dat je de baan niet krijgt, vraag de werkgever dan of er bij het bedrijf wellicht nog andere banen vrijkomen.
● Zend de werkgever onmiddellijk na het onderhoud een korte dankbrief.

Genomen uit: How to “Sell Yourself” to an Employer , een brochure van het arbeidsbureau van de staat New York.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou eh, "groot bedrijf", Appie is een enorm bedrijf in Nederland, die zijn door de wol geverfd voor wat betreft personeelsbeleid, en degene met wie je het gesprek hebt, zal ongetwijfeld de bedrijfsleider, c.q. de vestigingsmanager zijn. Maar dan nog: blijf jezelf, doe niet overdreven, en bereid je geestelijk voor op vragen als: "kun je goed in teamverband werken", "ben je bereid op onregelmatige tijden te werken", "wat lijkt je zo leuk aan deze baan", "waarom zouden wij nou juist jou aan moeten nemen" , "ben je klantvriendelijk ingesteld", ben je stressbestendig". Overschat het gesprek niet, maar onderschat het ook niet. Nogmaals: doe normaal, blijf jezelf, toon je interesse. Succes !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goed soll gesprek loopt volgens vaste lijnen.
* voorstellen
* bedrijf vertelt iets over zichzelf en eventueel (al) over de functie.
* sollicitant vertel iets over zich zelf, zijn ervaring en waarom hij de baan prefereert. Dat je je een beetje in het bedrijf hebt verdiept (internet) kan een pre zijn.
* Sollicitant vraagt meer gegevens over baan, als werktijden, vakantie, loon en wat je verder wilt weten.
* AH zal ook nog wat vragen over jou stellen.
* Einde gesprek. Je hoort binnenkort.

Kleed je netjes, poets je schoenen (als je die hebt), handen schoon, gezicht fris en geschoren.

Het gaat lukken man.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag bv. Wat het filiaal nummer is. Of dat zo'n messing deur bel bij de personeels uitgang wel voor geschreven staat. Wanner ze voor het laatst een vwo (volgende week open) hebben gehad. Of de wcd in het plafond bij het kinderhoekje wel achter een aardlekschakelaar staat. Of de supermarkt manager der ook een aantal dagen in de week niet is. Of de torniket op hoogte is. En of ze een detail 10 hebben toegepast bij de flessen innamen. Of alleen voor de kerst verlichting.

Met andere woorden wees je zelf. Dan selecteren ze je voor hoe je ben en niet wie je over denkt te komen.