Wat is een goede manier om schrijver te worden, zonder op straat te belanden door financiële nood?

Door te werken heb ik geen tijd om te schrijven, maar als ik niet werk zit ik op zwart zaad, want qua inkomen zit ik al rond bijstandniveau. Ik heb nog nooit iets gepubliceerd, behalve journalistiek werk.

13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

In een dag zitten 24 uur. In een week zowaar 168. Als je 8 uur per nacht slaapt (56 uur per week) en een fulltime baan hebt (38uur) dan hou je dus nog 74 uur tijd over. Dan kan je best 20-40 uur per week schrijven, als je dat echt wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

's Avonds en in het weekend schrijven. Je zal al je vrije tijd er aan op moeten geven als je je baan niet op wil zeggen.
Mocht je dan succes hebben dan kun je alsnog je baan opzeggen en full-time schrijver worden.

Eventueel, als je goede contacten hebt in die wereld een voorschot regelen voor je boek. Dan kun je met dat geld het financieel een tijdje volhouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door niet alle chips op 't schrijven alleen in te zetten. Doe dus de hoogst mogelijke opleiding die je aan kan zodat je later altijd nog iets anders kunt doen.

Verder kan je natuurlijk beroemd worden door een goed boek te schrijven zoals Lord of the Rings of Harry Potter die verfilmd wordt. Dan kan je zelfs rijk worden :).
Verzin dus een goed verhaal en loop alle uitgevers af! Loop persoonlijk bij ze bij 't kantoor naar binnen - wacht niet op uitnodigingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat voor baan je ook hebt, er blijven altijd ettelijke uren per dag over om te schrijven, al is het maar in de pauzes of op het toilet. Ook geen teevee kijken en niet computeren levert je zeeën van tijd op. Dat is dus maar net welke keuzes je maakt.

Als je een heel erg goed idee hebt voor een heel erg goed verhaal met een goed plot, dan kun je proberen dat op te sturen naar een uitgever en te kijken of je een voorschot kunt krijgen op een publicatie. Maar dan moet je wel met heel goed werk komen of al iets gepubliceerd hebben dat een goede indruk geeft .

Er zijn trouwens heel wat geboren schrijvers die wel degelijk hun eerste boek hebben geschreven in ' bijstandsomstandigheden' . Een beetje kunstenaar moet ook een beetje kunnen lijden natuurlijk ;-) .
Nee, serieus, als het echt je grote droom is, dan kan het je feitelijk niet schelen dat je er wat voor op moet geven, en vinden de verhalen tegen de verdrukking in altijd wel een uitweg.

Schrijver worden is echter net als zoveel andere kunstzinnige beroepen ook een kwestie van heel veel geluk hebben. Heel hard werken zonder enige zekerheid, en dan heel veel geluk hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een open deur: een goede manier is een fantastisch verhaal in je hoofd hebben, daar naast je werk elke avond een uurtje en in de weekenden wat meer uurtjes aan te werken.

Als het echt goed is, dan vind je wel een uitgever en als je boek eenmaal uitgegeven is, dan heb je wat naambekendheid en kun je waarschijnlijk al een stuk minder werken om daarnaast te blijven schrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hebben van enig talent, brengt je al een stuk verder in de goede richting. Daarnaast is het schrijven van een bestseller een vliegende start.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het verhaal opnemen op een voicerecorder (zit tegenwoordig op de meeste telefoons) en dan in 1 keer schrijven of laten schrijven.
Dan heb je het verhaal sneller af dan wanneer je telkens een deel moet schrijven en er ook steeds weer "in" moet komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoek een baan waarbij je momenten hebt waarbij je kunt blijven schrijven. Ronald Giphart heeft geschreven tijdens zijn baan als nachtportier.
's Nachts werken als portier of in de verzorging geeft vaker veel mogelijkheden om iets voor jezelf te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Snuffel,

Ik vrees dat ik weinig positieve antwoorden voor je heb: veel auteurs (ook degenen die al meerdere boeken hebben gepubliceerd) kunnen niet leven van hun schrijfwerk. Ze hebben er of nog een baan naast, of doen als auteur ook nog ander werk, zoals het geven van lezingen of het schrijven van columns. Maar om die klussen te krijgen dien je wel voldoende bekend te zijn als auteur.

Daarbij komt dat het echt moeilijk is om een uitgever te vinden. Uitgevers krijgen veel manuscripten binnen en zijn zeer kritisch. Zowel het onderwerp, je schrijfstijl en schrijfvaardigheid en de marketingkansen van een boek bepalen of je manuscript gepubliceerd wordt.

Dus je moet eerst schrijven en zorgen dat een aantal boeken gepubliceerd worden, voor je weet of je een boterham (met of zonder beleg) kunt verdienen met je schrijfwerk.

Wat ik vreemd vindt in je vraag, is dat je meldt dat je nu geen tijd hebt om te schrijven. Eigenlijk is het "geen tijd hebben" een van de twee belangrijkste redenen waarmee mensen zichzelf voor de gek houden als ze iets niet doen wat ze wel willen doen. Want iedereen heeft tijd!
Of je moet 7 dagen per week 14 uur per dag werken, maar dan zit je niet op bijstandsniveau. Dit klinkt flauw, maar als ik jou was, zou ik eerst gaan kijken waar je tijd nu aan op gaat en een tijddagboek bijhouden, waarin je van uur tot uur opschrijft wat je doet. Dan kom je vanzelf dingen tegen, die je best kunt overslaan. Of waarvan je tegen andere mensen kunt zeggen, dat je er niet of minder aan meedoet. Tijd vinden is een kwestie van keuzes maken. Veel auteurs die ik ken, kijken niet of nauwelijks TV of schrijven als ze in de trein naar hun werk zitten.
Pas als je twee of drie avonden in de week en/of een dag in het weekend weet te reserveren voor je schrijfwerk, ontdek je ook of je het schrijven echt zo leuk vindt dat je er zoveel tijd aan wilt besteden. En ontdek je of je het uithoudingsvermogen hebt om een heel boek te schrijven.

Succes!