Ik heb een 40 uren contract als schoonmaakster op een school. De werkgever heeft snipperuren ingetrokken oa op 2de paasdag. Mag dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als tweede paasdag normaal een werkdag is in jouw bedrijf, dan mag dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor. Dat mag niet in de schoonmaakbranche...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, van de CAO voor de schoonmaakbranche weet jij ongetwijfeld meer. Mijn antwoord ging uit van de algemene regels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die krijg ik netjes van de OSB toegestuurd als er weer eens een nieuwe CAO uit de onderhandelingen is gerold...

Andere antwoorden (4)

1.Het moet een officiele werkdag op je bedrijf zijn.
2. Er moet ofwel werk voor je zijn geweest op die dag,(en je hebt dus expliciet vrij gevraagd) ofwel je hebt een aantal vrije dagen die door de baas ingevuld kunnen worden (moet dan in je contract staan).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Exacter dan mijn antwoord, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de schoonmaakbranche mogen de feestdagen niet worden ingecalculeerd als verplichte ATV dagen...
Nee dit mag niet, tenzij specifiek 2e paasdag altijd een werkdag voor jullie is en dit in de CAO of in het contract duidelijk is afgesproken.
2e paasdag is een erkende feestdag/vrije dag dus kan niet ingezet worden als dag waarop de werkgever even vakantie of snipper uren intrekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal je een verhelderend antwoord geven in deze nadat ik de CAO Schoonmaakbedrijven etc. heb nagelezen...

Jouw werkgever mag geen uren intrekken op grond van officiële vrije feestdagen. Dit houd in dat jouw werkgever tweede paasdag gewoon moet uitbetalen. En jouw werkgever mag hiervoor geen uren intrekken. Als jouw werkgever jou had gevraag om de bewuste mandag te werken dan had hij je zelfs 300% je dagsalaris moeten uitbetalen...

Dus voor: Pasen, Koninginnedag, Hemelvaart, Pinksteren en kerst mag jouw werkgever geen zogenoemde vrije uren korten op het totaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stel je vraag bij de rechtswinkel die kan je mailen en die beantwoorden je vraag zeer snel en je weet zeker dat je goed zit. Ik had hun zelf gemaild de volgende dag werd ik terug gebeld en hadden ze het helemaal uitgezocht met wets artikel nummer erbij enz!