Welke vragen kun je stellen, als je op sollicitatiegesprek mag komen?

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik bedoel eigenlijk vragen, die je kunt stellen aan de organisatie zelf en aan de meneer/mevrouw van met wie je een gesprek hebt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Antwoorden (4)

Het hangt er natuurlijk ook vanaf voor wat voor baan je gaat solliciteren.

Probeer dit eens op te zoeken: de STARR-methode.

Men zal vragen naar een situatie in het verleden en hoe je daar mee om ging. Wat je nu zou verbeteren. Goede en slechte eigenschappen. Hoe je in bepaalde situaties zou reageren.. Als ze bijvoorbeeld willen kijken of je met stress om kunt gaan.

Toegevoegd na 13 minuten:
Ohok..
In dat geval zou ik vragen naar welke competenties zij het meest belangrijk vinden in het bedrijf. Een voorbeeld van een competentie is bijvoorbeeld samenwerken of coachen of leidinggeven.

Misschien kun je vragen naar werktijden. Naar veel voorkomende situaties.. Misschien wil je iets meer weten over hogerop te komen in het bedrijf..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie ben jij?

* Wat kun je over jezelf vertellen?
* Wat is jouw karakter?
* Wat doe je privé?

Wat heb je gedaan?

* Wat heb je voor opleidingen genoten?
* Hoe staat het met jouw werkervaring?

Wat kun je?

* Hoe staat het met je persoonlijke vaardigheden? Hoe ga je om met problemen? Kun je goed werken onder tijdsdruk? Kun je goed leren?
* Kun je overweg met een computer?
* Ben je communicatief? Mondeling en schriftelijk? Kun je goed luisteren? Kun je je goed inleven in anderen? Heb je overtuigingskracht?
* Kun je goed samenwerken in een team?
* In hoeverre beschik je over managementvaardigheden?
* Wat zijn jouw zakelijke kwaliteiten? Ben je klantgericht? Ben je ondernemend?

Wees vooral jezelf tijdens het gesprek.
Succes!!

Toegevoegd na 1 minuut:
Verdiep je ook in de missie en doelstellingen van het bedrijf waar je solliciteert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt er natuurlijk wel een beetje aan waar je gaat solliciteren. Binnen de zorgsector stel je andere vragen dan bv binnen de horeca.
Maar ik stelde altijd vragen in de trant van: hoe zit het met de bedrijfsstructuur, hoe zit het team in elkaar, in welke salarisschaal kom ik, moet ik ook op de andere locaties werken, hoeveel medewerkers werken er op mijn afdeling, wat zijn de arbeidsvoorwaarden (bv CAO, eindejaarsbonus, 13e maand, werktijden, vakantieuren), wat worden mijn preciese taken, kan ik nog verder leren binnen deze functie... enzovoort
Toon interesse in het bedrijf of de organisatie waar je gaat solliciteren, stel daar vragen over. Dat komt belangstellend over. Daarnaast geeft het altijd een goede indruk als je van te voren even belt met bv de manager om specifieke informatie over je functie waarop je solliciteer te vragen. In het gesprek kun je daar dan verder op ingaan.
succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag wat zij zo leuken vinden aan het bedrijf. Wat maakt het bedrijf zo leuk, interessant, dat je er wil werken.