Als je nu door dit weer te laat komt op je werk bv 1 uur en je werkt bv normaal tot 4 uur kan je baas je dan verplichten langer te blijven ?

Ik kom nu door dit weer te laat op mijn werk, maar kan je baas verplichten langer te blijven ?
Of kan je baas zeggen je moet 1 uur inleveren van je vrije dagen of we houden 1 uur salaris in ?
Is dit mijn risico als werknemer of de baas zijn risico als werkgever ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Primair is het de verantwoording van de werknemer om op tijd op zijn werk te komen.
En alles wat je niet werkt mag verrekend worden.
En of dat komt door het weer, stakingen of pech maakt niet uit.

Ik kan niet in de financien van je werkgever kijken, maar als bij hem elk uurtje belangrijk is of als er regelmatig collega;s te laat komen snap ik hem wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

je kan ook besluiten veel eerder van huis weg te gaan zodat je op tijd op je werk komt...
ja je baas kan dit aan je vragen, hij wil graag zijn 8 uur werk zien waar hij je voor betaald...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je baas een beetje menselijk is dan zegt hij er niks van dat je te laat bent.
De mijne heeft er vandaag geen probleem van gemaakt in ieder geval!
Maar als hij wel verkeerd wil..dan kan hij de uren dat je te laat bent wel inhouden!

Toegevoegd na 1 minuut:
Sterker nog..mijn baas heeft me vandaag vanwege het slechte weer ook nog een kwartiertje eerder naar huis gestuurd;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mijne een uur... ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verkeerd wil? hij/zij betaald je voor het werk en kan ook niets aan de weersomstandigheden doen. Waarom denkt iedereen dat de baas altijd alles moet betalen?
Dat licht helemaal aan de verhouding tussen de baas
en jou ( het personeel )
Wat ook belangrijk is, hoe gaat het met het bedrijf, hoe
staat het personeel tegenover het bedrijf, zijn zij
flexibel voor het bedrijf ?
De een zal er niet moeilijk over doen en de ander wel.
En zoals eerder al genoemd , de baas betaald de uren
die in je contract staan.
Maar als het personeel flexibel is, dan is het kinderachtig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is jouw risico, jij komt te laat.
Jij kan zelf eerder weggaan.

Het zou me wat zijn zeg, als elke werknemer 1 uur te laat op het werk komt en dit niet inhaalt. Werk = geld.
1 uur inleveren, daar wint jouw baas niets mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het scherp van de snede word je voor een aantal uren per dag betaald waarvoor je ook iets moet doen. Maar het zou tenminste redelijk zijn dat er met je overlegd wordt hoe er met de verzuimde tijd wordt omgegaan. Een redelijke werkgever zal bij overmacht de ongeschreven regel hanteren dat de schade aan het begin van de dag voor hem is en aan het eind van de dag (als je weer naar huis gaat) voor jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe ligt de eerste nadruk om de tijd goed te maken, als je baas dit wilt. Is dit onmogelijk mag dit ook van je vrije uren afgetrokken worden.

Als je mazzel hebt wordt er helemaal niks van gezegd.

Ik kon vandaag ook niet werken en werk daarom volgende week elke dag een uur extra. Het lijkt me heel normaal dat je dit goed maakt.
13 jaar geleden
Op tijd op je werk komen is jouw verantwoordelijkheid als werknemer en ook jouw risico als het niet lukt. De werkgever betaalt je om te werken, niet om op een ondergesneeuwd perron te staan wachten op een trein of in de file te staan. Als je wel problemen hebt om op je werk te komen, is dat dus ook jouw probleem, niet dat van je baas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij bent hier verantwoordelijk voor en niet je baas. Je weet dat het weer er voor kan zorgen dat je later op je werk bent, dus zul je daar rekening mee moeten houden. Je baas betaalt je voor het aantal uren dat je werkt en niet de tijd dat je onderweg bent.
Natuurlijk KAN een werkgever soepel omgaan met deze situatie maar dat zal ook afhangen van je relatie met je baas, hoe goed jij je werk doet, of je vaker te laat bent etc. En natuurlijk kun je een werkgever treffen die zich puur aan de regels houdt, hoe goed je je werk ook doet.
Jammer maar dan heeft hij in ieder geval het recht aan zijn kant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al die werknemers in NL die door de sneeuw te laat komen..niet leuk voor de werkgevers.
Als je weet dat het chaos is op de weg en met de treinen, heb je je eigen verantwoording om toch alles op alles te zitten om op tijd te komen. En ben je een half uur te laat, werk dan door in je lunchpauze of aan het einde van de middag. Dan toon je je goeie wil én, belangrijk, je baas kan je nóóít verwijten dat je te laat was.

Wel handig om vergaderingen of andere afspraken op je werk niet voor 10 uur te plannen.