Is werkopdracht gerechtvaardigd ?

Mijn werkgever roostert z'n werknemers bewust onder het contract in zodat ze ingezet kunnen worden bij vakantie of ziekte. Dit onder het mom van de jaarurensystematiek. Maar eigenlijk is het vooral om kosten te besparen op invalkrachten.De CAO gehandicaptenzorg zegt dat bij onregelmatig werk het rooster minimaal 3 weken van te voren bekend moet zijn. Nu ben ik gevraagd om zondag a.s. een dienst te werken omdat een collega ziek is. Ik heb dan echter een theaterafspraak en ik heb aangegeven dat ik dus niet kan. Mijn werkgever heeft me nu een werkopdracht gegeven omdat ik nog uren te weinig gewerkt heb volgens contract. Ik heb al heel vaak aangegeven dat ik meer ingeroosterd had willen worden zoals volgens mijn contract. En ik heb de opdracht geweigerd.
Mag een werkgever in dit geval toch een werkopdracht geven. In feite ben je dan namelijk gewoon invalkracht, maar dan wel altijd verplicht om te komen werken als de werkgever dat wil.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (1)

Dat is afhankelijk van de omschrijving in je contract. Als jij contractueel binnen zoveel weken zoveel tijd moet werken, dan zal je die uren daadwerkelijk moeten draaien. Echter, als jouw wergever die uren niet heeft dan moet hij je wel de contractuele uren uitbetalen. Hij kan er dan niet later op terug komen van...ik heb jou wel betaald maar de uren zijn nog niet gemaakt.
Als jij nu wel uren binnen het contract krijgt maar niet kunt maken door je prive planning, zit jij dus fout. Ook al is dat een opdracht die je liever niet doet