Jaarcontract, daarna halfjaarcontract, zelfde salaris tegen afspraken in.

Mijn jaarcontract loopt tot 31 dec 2010. Bij aangaan van jaarcontract is carrièrepad en salarisontwikkeling vastgelegd.
Tijdens een 'tussenevaluatie' op 12 nov 2010 wordt gemeld dat het daarna een halfjaarcontract wordt, zelfde salaris. Voor mij als donderslag bij heldere hemel, we spreken en werken immer naar volle tevredenheid naar lange termijn samenwerking en vast dienstverband. Het enige functioneringsgesprek was 27 apr 2010, toen was alles goed en aardig.
Ik word nu afgerekend op vermeende statistieken (die niet lijken te kloppen) en ik ben de eerste die door die statistische mangel gaat. Het lijkt een selfmade management tool waarvan de betrouwbaarheid ernstig te betwisten valt.

Volgende week vrijdag tweede gesprek. Mijn vragen:
1. Hoe pak ik dit tweede gesprek slim aan, zonder mijzelf tekort te doen?
2. Staat werkgever in zijn recht om klakkeloos eerdere afspraken te negeren?
3. Stay or run...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

hij mag je tot je 27e 4 keer een contract aanbieden voor bepaalde tijd
als je slim bent dan zou ik dit gewoon doen en eventueel is vast gaan kijken naar een andere werkgever
maar bedenk altijd dat je je oude schoenen niet weg moet gooien voor je nieuwe hebt
veel suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afspraak is afspraak en moet worden nagekomen, statistische tools of niet. Maar het is voor mij natuurlijk makkelijk roepen dat ik niet voor deze werkgever zou willen werken, want jij raakt je baan kwijt.

Ik zou nogmaals de afspraken op tafel leggen en benadrukken dat de liefde echt van twee kanten moet komen. Betwisten van het tool en de uitkomsten ervan wordt een welles nietes spel en zal je vanwege je (helaas) zwakkere positie niet winnen. Wel kun je vragen wat jij moet doen om alsnog voor het afgesproken carrierre- en salarisplan in aanmerking te komen. Laat men maar concreet maken wat je tekort komt.

In je recht staan niet hetzelfde is als je recht krijgen. Je kunt er onmogelijk een juridisch steekspel van maken, want dat verpest de sfeer al bij voorbaat en maakt verder werken onmogelijk.

Ik kan niet inschatten of je eenvoudig een andere werkgever vindt, maar in dat geval zou ik het halfjaarcontract aanpakken en die tijd gebruiken voor een zoektocht naar een andere baan.

Succes!
paulus811
13 jaar geleden
Ik zou eerst maar eens naar de motivatie van deze "move" vragen. Je staat in je recht om ze te wijzen op de vastgelegde afspraken maar dat zou ik pas doen als het duidelijk is dat er geen toekomst is bij deze werkgever. Als je nog geen uitzicht hebt op een andere baan dan zeker dit halfjaarcontract doornemen en na eventuele wijzigingen gewoon tekenen. Ondertussen uitkijken naar een andere baan lijkt me een goed plan.

Voor het tweede gesprek zou ik zeker op onderzoek uitgaan wat er met de statistieken is gebeurd die niet schijnen te kloppen. En dat ook zeker naar voren brengen. Niet boos worden dat ondermijnt nl. je onderhandelingspositie.

Succes!!