Hoe kan je je cv + sollicitatiebrief doen laten opvallen tussen vele anderen die voor dezelfde plek solliciteren?

Hoe kan je je een goede brief schrijven? Hoe maak je je cv goed?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik krijg nogal wat brieven en CV's onder ogen en heb soms 30 sec om te besluiten of we iemand gaan uitnodigen voor een gesprek.

Je eerste indruk is erg belangrijk.

Tegenwoordig valt een correct taalgebruik al op (d-tjes en t-tjes!), maar kijk ook naar de opmaak; ziet die er aantrekkelijk en overzichtelijk uit?

Wat absoluut achterhaald is, is het zo lang mogelijk maken van je CV; als je zoveel ervaring hebt opgedaan dat je tien kantjes nodig hebt, had je eigenlijk ook moeten weten hoe je dingen kunt samenvatten tot een goed geheel. Als je een zomer hebt geholpen bij het sorteren van bloembollen, is dat alleen relevant als het een van de weinige baantjes is geweest, of als je de bloembollenbranche in wilt. Twee a drie kantjes A4 is een goed formaat.

Tenzij gevraagd: nooit je foto meesturen. Dit pakt ongezien je uiterlijk altijd negatief uit.

Als je net uit school komt, zul je beginnen met het vermelden van je opleiding en later je werkervaring. Blijf niet in deze indeling hangen, Zodra je wat vakgerelateerde werkervaring hebt, wordt deze relevanter binnen je CV dan je opleiding. Dat is ook het geval als het al weer even geleden is dat je de schooldeuren voor het laatst achter je dicht liet vallen.

Zorg ervoor dat al je adresgegevens op een duidelijke plaats op je CV staan, ook je telefoonnummer. Zorg voor een serieus ogend emailadres mutteflup_RUL3Z_34745@hotmailofzo.com valt niet onder de categorie serieus ogende emailadressen.

Tip voor de werkervaring in je CV: ik vind het belangrijker te zien wat je gedaan hebt, dan bij welke werkgever; zorg dat de job title duidelijker opvalt dan wat voor informatie ook.

Maar zorg dat in een poging om informatie eruit te laten springen je CV niet onrustig oogt.

Wat ik heel vaak mis in de motivatie: waarom wil je deze baan en waarom denk je dat wij jou willen? Als je dat erbij zou zetten, zou je bij mij al heel wat meer kans maken.

Zoals gezegd, ik heb soms 30 seconden om te beslissen. In die 30 seconden kijk ik naar job titles, opleiding, motivatie, algehele indruk. Pas als je door die selectie heen bent, kom je op de stapel "beter bekijken".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Wat werkt is in je cv zoveel mogelijk dingen zetten. Alle opleidingen die je hebt gedaan, allen diploma's. Maar ook maatschappelijke dingen zoals vrijwilligers werk doen je boven andere sollicitaties uitspringen. Want vaak zijn mensen die vrijwilligerswerk doen gedreven om te werken.
En zorg gewoon dat je brief er netjes uitziet. Een goede aanhef en afsluiting, denk maar aan zakelijke brieven. En gebruik het word u ipv. je of jij.

Als je alles wat hierboven staat verwerkt in je brief kom je toch al een heel eind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een soort grapje erin zetten werkt meestal wel ;)
In mijn cv had ik neergezet dat ik het beu was om folders te gooien in weer en wind en dus graag in een aangenaam klimaat wil werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overzichtelijkheid is wat je wilt; Dus niet elk wissewasje op de CV knallen. Het idee 'baat het niet dan schaadt het niet' gaat niet op bij een CV. Er mogen geen gaten in zitten, maar niet elke baas zit te wachten op elk vrijwillegersbaantje dat je gedaan hebt.Bedenk bij elke extra-curriculaire activiteit: Wat draagt dit bij bij de functie waar ik op solliciteer. Voor vrijwel geen enkele positie is een CV van meer dan 2 A4-tjes nodig.

De brief moet duidelijk reflecteren dat je weet waar de functie over gaat en wat het bedrijf precies doet.

Als je op papier solliciteert: Doe de brief ongevouwen in een A4 envelop. Deze enveloppen vallen op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met jou sollicitatiebrief en jou CV moet jij jezelf verkopen.
Laat dit dus opvallen door vooral in te gaan op je goede punten. Het is geen opscheppen, maar je valt op. Een brutaal mens heeft de halve wereld dus kom op met je goede punten. Vraag dit desnoods aan mensen in je directe omgeving waar jij nou echt in uitblinkt.
Voor je de sollicitatie opstuurt kun je het betreffende bedrijf bellen en zeggen dat je graag wilt solliciteren op een bepaalde functie. Op die manier hebben zij jou al gesproken (hoeft niet altijd voordelig te zijn, maar dat zou bijv. in kleinere bedrijven wel als voordeel kunnen tellen). Als je na een week niks heb vernomen pak dan de telefoon en geef een belletje of als het in de buurt is ga er even langs en vraag of ze het al ontvangen hebben. Zo kan je bijv. ook je sollicitatiebrief persoonlijk brengen.

Kortom; wees veel lovend over jezelf en overtuig mensen dat ze wat aan jou hebben! En val niet alleen qua brief op, maar laat ook je koppie zien en toon dat jij die baan echt wil.

Toegevoegd na 1 minuut:
Daarmee bewijs je al één goede eigenschap; doorzettingsvermogen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak een hele korte brief.

Met mijn cv zal uw verbazen, u kunt deze bewonderen op http://www......nl (ergens online)

Daar maak je dan een super mooie / duidelijk cv. En ook een video over jezelf.

Gegarandeerd dat je eruit sprint door die kleine brief en spetterende website.

Belangrijk is wel dat je je cv / website aanpast naar het bedrijf waarbij je solliciteert. Niet ieder bedrijf is hetzelfde, dus zou ook niet iedere cv / sollicitatie hetzelfde horen te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar mijn ervaring zijn praktisch alle cv's hetzelfde opgesteld met de mogelijkheden online.

Zelf let ik erg op het enthousiasme in een brief. Heeft iemand zich al een beetje in ons bedrijf verdiept? Wil iemand graag werken of leren?
Indien ik 'ik ben bereid' of 'ik zou graag willen' zie staan in een brief gaat hij direct de bak in bij mij.
Ook een foto bijvoegen helpt! ik weet het, het zou eigenlijk niet moeten uitmaken, maar de praktijk wijst anders uit!

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem een iets afwijkende kleur briefpapier, of een iets anders soort. Niet felroze ofzo, maar bijvoorbeeld juist iets geler. Hou er rekening mee dat de kopieen ook leesbaar moeten zijn.

Herhaal in je brief niet je cv, maar verwijs naar je cv (zoals u daarin kunt lezen). De truc is eigenlijk dat je ze door middel van je brief nieuwsgierig naar je moeten maken. Als er een telefoonnummer in de vacature staat, bel! Stel een paar gerichte vragen maar je brief roept dan al herkenning op.

CV in omgekeerd chronologische volgorde maken. Ik had er een gruwelijke hekel aan om op bladzijde 5 eens te zien welke de relevante opleiding was. Laat zaken die er niet toe doen weg (bijv in bezit van brommercertificaat en rijbewijs b, dan is het brommercertificaat niet meer nodig, Als je een HBO opleiding hebt, hoeven ze je vakkenpakket op de HAVO niet meer te weten, tenzij die vakken een extra pre zijn) JE CV het liefst op 2 kantjes, maximaal 3.

Stuur ook niet allemaal kopieën van diploma's mee kort en bondig is het devies. Maak ze nieuwsgierig naar je.