Mag de werkgever een werkneemster verplichten een beha te dragen?

Onze dochter heeft gisteren te horen gekregen van haar werkgever, in het vervolg niet meer zonder beha op het werk te mogen verschijnen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.8K

Antwoorden (11)

Ja ik denk het wel .. ik weet niet wat voor werk ze doet? maar als ze met klanten in aanraking komt an een werkgever het haar denk ik wel verplichten
het staat gewoon wat netter!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, tenzij het om hygienische redenen zou zijn, anders kan de werkgever er alleen maar om vragen. Dat geldt hetzelfde voor piercings, ringen, kettingen en make up.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe mag het, indien daar duidelijk aanwijsbare redenen voor zijn. Denk hierbij aan hygiene, veiligheid, representatie e.d. Het is echter wel netjes om het met je werknemers te overleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lieve hemel, dit lijkt op die pratijken in Noorwegen waar vrouwen die ongesteld zijn een rode band om hun arm moeten dragen.

Echter......., ik denk wel dat je meer weerwoord hebt dat dit een belachelijke eis is ALS HET FEITELIJK NIET TE ZIEN IS OF JE WEL OF GEEN BH DRAAGT.

Dus, ik denk dat een werkgever ALTIJD kan eisen dat de werknemer er fatsoenlijk en niet te uitdagend bij loopt, ook als je niet met externe klanten werkt (ze willen ook niet dat je al het interne personeel van het werk houdt). Maar dat zou los moeten staan van een BH. Als je wel een bh draagt en daaroverheen alleen een piepklein doorkijkshirtje ben je volgens mij slechter gekleed dan wanneer je geen bh draagt maar daarover een fatsoenlijke trui.

Ik zou, om problemen in de toekomst te verkomen hier wel in een gesprek op terugkomen en de wederzijdse wensen en afspraken ergens vastleggen. Als er dan toch een conflict over ontstaat heb je iets om op terug te vallen
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het feitelijk niet te zien was of je wel of geen BH aan hebt, zou de werkgever niet gezien hebben dat dit meisje heen BH draagt en haar niet gezegd hebben voortaan een BH te dragen.
amigo
13 jaar geleden
SuzyQ je hebt gelijk, dat vermoeden had ik ook natuurlijk maar ik vond het nogal misplaatst en beschuldigend om in mijn antwoord te zetten "dat ze het er naar maakte door haar kleding". Ik hoopte met mijn antwoord die optie ter sprake te brengen ZONDER met een beschuldigende vinger te wijzen, en dat wil ik nu ook niet doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoho, die specifieke beschuldigende vinger wijs je helemaal zelf, dat kun je niet uit mijn reactie halen! Feit is dat het *zichtbaar* is dat ze geen BH draagt. Anders zou de werkgever niet weten dat ze geen BH draagt en haar niet kunnen zeggen dat ze wel een BH moet dragen. Maar dat wil niet zeggen dat er iets mis is met de rest van haar kleding. Vanaf een bepaalde maat is het gewoon *altijd* zichtbaar als je geen BH draagt, tenzij je echt tien lagen over elkaar heen draagt. Ik ben zelf gezegend met een grote cupmaat. Dat betekent dat ik er niet mee weg kom om geen BH te dragen, omdat het ontbreken van fatsoenlijke ondersteuning direct zichtbaar is. Niet alleen als ik een piepklein doorkijkshirtje draag, maar óók als ik een fatsoenlijke trui aan heb.
amigo
13 jaar geleden
suzyQ, zit wat in wat je schrijft maar omdat de vraagsteller er niets bijzette hoe het opviel weten we dit niet. Ik vond in eerste instantie de combi van mijn antwoord en jouw reactie net of we de mensen ervan beschuldigden dat ze niet goed genoeg gekleed was. en dat was mijn bedoeling niet en de jouwe blijkbaar ook niet, nou dat kunnen ze hier dan mooi lezen als ze er aan twijfelen
als het erg opvalt dat ze er geen draagt dan kan ik me voorstellen dat de werkgever / collega's / klanten daar wat van zeggen
als ze iets fatsoenlijks draagt zoals een trui hoeft het niet op te vallen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan kan de werkgever dit dus duidelijk zien en heeft hij/zij er daarom iets van gezegt.Het kan aanstootgevend zijn wat ik mij kan voorstellen voor klanten en personeel.Dat is waarschijnlijk de reden dat er wat van gezegt is.Gewoon een bh dragen en als je dochter weer thuis is kan ze deze toch weer af doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het niet dragen van een BH afbreuk doet aan haar representativiteit, absoluut. En als het zo duidelijk zichtbaar is dat ze geen BH draagt dat haar werkgever het kan zien, is dat al snel zo. Zeker in de bediening, waar je je vaak richting het tafeltje van klanten buigt en het er dan niet zo professioneel uitziet als je borsten naar voren flapperen.

Raad ik goed dat je dochter geen cupje AA heeft?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat je dochter eindelijk eens opgroeien, borsten hebben zowel een voordeel als een nadeel. Ook heren hebben dat probleem, maar een beetje lager. Ik zou een personeelslid ook opdragen of zelfs niet aannemen, als ik ter hoogte van het kruis een bobbel zou zien. Dat hoef je toch niet in een contract vast te leggen. Dat spreekt zo voor zichzelf. Mensen worden tegenwoordig normloos gemaakt door reclame met seksuele inslag. Het meest belachelijke voorbeeld is dat van Bakker Bart waar wordt gesuggereerd dat jongeren volkomen van de wereld zijn, door een juffrouw met aantrekkelijke borsten. Zo fout, want ik denk dat al die jongens tijdens het weekend naast hun biertje een vriendinnetje consumeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je weet dat een BH niet een soort afbindmiddel is waardoor de borsten verdwijnen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, maar ik vind de juffrouw van Bakker Bart er keurig uitzien, maar van bungelende bollen, of aandachttrekkende tepels blijft een storend element.
En afgebonden hoeven ze ook niet te worden, maar als je dikke dijen hebt, dan draag je geen legging Ik heb lang gewerkt in een omgeving waarin heren en dames overdag perfect gekleed naar hun werk kwamen.
Ik geef daaraan wel de voorkeur.

Ik zag vandaag in Het Parool, twee jongens modellen, met hun prominente geslachtsdelen te koop lopen in een semi formele outfit. Ordinair, en het geeft aan, dat je geen stijl en/of smaak hebt. wat mensen in hun vrije tijd doen, moeten ze zelf weten, alhoewel het vaak belachelijk is. Maar dat is de geest van de tijd nu eenmaal. Het ontwennen aan het dragen van goede kleding is een nadeel voor de komende generaties.
Wat vind je zelf als moeder?
Gaat je dochter aan het werk om te werken of de mannen aldaar wat op te geilen?
Wat zou je ervan denken als ze je straks zegt dat ze zonder slipje naar het werk gaat? Is dat dan alleen maar om het boeltje luchtig te houden of om andere redenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vraagt een vader dit..............???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jazeker mag dat
zeker in de bediening, als medewerker vertegenwoordigt ze het bedrijf.
en dus dient ze netjes gekleed te gaan.
de werkgever moet er immer zorg voor dragen dat zijn zaak representatief is en als zij daar werkt hoor dit bij haar werk.
Dus terecht spreek hij haar daarop aan.
zou het zelf vreemd vinden als hij dat niet deed.