Helemaal! De werkgever heeft dan alleen niet meer het recht om de werknemer binnen een bepaalde periode zonder opgaaf van redenen te ontslaan. Als hij na een week al spijt heeft komt hij alleen nog van de werknemer af als daar een goede reden voor is en via de daartoe geldende procedures. Gunstig voor de werknemer dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als dit op papier staat is het geldig, mondeling is ook geldig, maar kun je eventueel nog onderuit komen omdat het niet zwart op wit staat. Daarnaast als je toch graag van je baan af wilt, kun je altijd ontslag nemen, met een bepaalde periode ertussen van je opzegtermijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijden geleden was een proeftijd min of meer standaard, nu is het echter zo dat als dit NIET wordt afgesproken er domweg GEEN proeftijd is en het een contract voor onbepaalde tijd is , tenzij anders overeengekomen.
Als een werkgever een werknemer ergens weg wil halen , dan is het gebruikelijk dat de werknemer dan dezelfde zekerheid wil in ruil voor de vaste baan die hij verlaat.
Dit heeft weer te maken met het feit , dat als je van baan verwisselt en een vaste baan inruilt voor een met proeftijd en je in die proeftijd ontslagen wordt, dit je aangerekend
kan (en zal) worden.
Men ziet het dan als een vorm van baanverlies door eigen schuld.
Ruil dus nimmer een vaste baan in voor een (schijnbaar) betere met proeftijd, ik heb daar menigeen mee op zijn snuit zien gaan.
Het komt zelfs voor dat er een afgesproken strategie achter zit , waarbij de oude en de nieuwe werkgevers elkaar kennen, samenwerken(!) en zo goedkoop en simpel proberen vast personeel te lozen.
De zekerheid die een vaste baan biedt moet je niet onderschatten.
Werkgevers halen soms hele vuile streken uit om goed personeel goedkoop te lozen, kijk maar naar TNT.
Formeel stel ik dat dit de weergave van een eigen mening betreft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn een hoop situaties waarbij een proeftijd in een contract zelfs helemaal niet meer mag. Zo geldt dit als je van te voren uitzendkracht bent geweest in dezelfde functie bij hetzelfde bedrijf. Of als het niet je eerste contract is in deze functie (je krijgt bijvoorbeeld een verlenging tijdelijk of vast) dan mag het helemaal niet meer.
Dus contracten zonder proeftijd komen vaker voor en zijn prima geldig.