Om cabaretier te worden "moet" je helemaal geen opleiding volgen. Cabaretier word je niet, daar moet je "ïngroeien". Kleinkunstacademie en toneelschool lijken mij prachtige opleidingen, maar het is uitgesloten, dat als je zo'n opleiding hebt gedaan, je dan cabaretier bent. Je hebt alleen maar een waardevolle opleiding afgesloten, waar je de rest van je leven plezier van zult hebben.

Cabaretier word je, door heel klein te beginnen en dat uit te breiden, als blijkt dat het aanslaat wat je doet. Van verjaardag, familiefeestje, schoolavond, personeelsavond, zul je heel langzaam iets op moeten bouwen. Vaak lukt het aankomende cabaretiers door te breken, door b.v. mee te doen aan een festival (b.v. Cameretten). Maar het kan ook door "aangever" te worden van een cabaretier (zoals Tineke Schouten) of door met anderen een cabaret-groepje op te richten.

Welke opleiding je hebt, is niet zo belangrijk. Belangrijk is alleen, dàt je een opleiding volgt, zodat als het je niet lukt om door te breken, met je opleiding nog iets anders kunt gaan doen.

Lees maar eens wat biografieen van cabaretiers. Bijna niemand is gericht gaan studeren voor het vak cabaretier. Ze zijn er bijna allemaal vanzelf in terecht gekomen.

Hier wat willekeurig voorbeelden:
Freek de Jonge - culturele antropologie, Nederlands, Herman Finkers - psychologie, sociale academie,
Youp van 't Hek - HBS, Vigo Waas - Academie voor Lichamelijke Opvoeding, Brigitte Kaandorp - Nederlands,
Seth Gaaikema - Nederlandse taal en letterkunde

Mijn tip: ga een studie doen die je leuk lijkt, en als je echt cabaretier wilt worden, en je kunt ook wat, dan word je het met heel hard werken vanzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moest 5 beroepen kiezen die me interesseerden en daar 3 bladzijdes vol over schrijven, en u helpt me daar heel erg mee. Ik kan heel veel met deze informatie, dankuwel!

Andere antwoorden (5)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan kan je naar de De Theaterschool in Amsterdam. Je kan je ook aansluiten bij een toneelvereniging. De meesten steden hebben wel een cultureel centrum waar een toneelvereniging actief is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Theaterschool of Nederlands. Heet theater en cultuur wetenschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kleinkunstacademie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het in ieder geval nodig om voor grote groepen mensen heel grappig en entertainend te zijn en op het podium te durven staan. Je kunt natuurlijk verschillende opleidingen gaan volgen als je denkt dat dit jou gaat helpen.
Als jij op een belangrijk onderdeel van het cabaretier zijn nog iets wilt leren, kun je denken aan een specifieke training voor wat je nog mist.
Wat vooral belangrijk is, is dat je een eigen manier van lollig zijn hebt en die verder ontwikkelt. Wat bij jou past dus en dat kun je niet leren op een opleiding.
Dus mijn advies: kijk wat jij belangrijk vindt om als cabaretier te kunnen en ga werken aan dat wat jij nog onvoldoende (gemakkelijk) kunt.
Veel DOEN vooral en oefenen in groepen en feedback vragen. Daar leer je veel van (doe ik ook als coach/trainer).

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb nog nooit naar een diploma van een cabaretier gevraagd voordat ik een kaartje koop. Horen dat iemand erg grappig is, geeft meer nieuwsgierigheid dan de juiste opleiding. Het is wel belangrijk om een goede basisopleiding te hebben zodat je altijd nog kunt omscholen als je het (toch) niet (of niet meer) leuk vindt om te doen.