Is een bijbaantje voor 1 avond in de week, naast een gewone baan de moeite waard wat betreft belasting?

Ik werk 4,5 dag per week en vind dat ideaal omdat ik dan een halve dag heb waarop ik dingen kan plannen, maar ook de mogelijkheid om te schuiven met dagen zodat ik niet veel snipperdagen hoef op te nemen. Of een keer een volle week werk, om zo een keer 1 hele dag vrij te kunnen zijn..
Ik wil wat meer uren werken vanwege het geld, maar wil het liefst iets op een avond ipv dat ik 5 hele dagen werk, vanwege de voordelen die ik heb van 4,5 dag.
Mijn vraag is nu of het nog de moeite waard is om een avond ergens anders te werken als ik daar meer belasting over betaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Het is goed om hiervoor even voor jezelf een berekening te maken.
Het klopt dat je niet meer belasting hoeft te betalen zolang je binnen het tarief blijft. Beide bedragen worden bij elkaar opgeteld.

Het nadeel dat je wel hebt is dat maar een van de werkgevers heffingskorting opgeven. Door heffingskorting hou je als werknemer meer loon over.
Doordat je bij de tweede baan niet die korting krijgt, betaal je dus wel meer belasting.

Onderstaande link is erg duidelijk:

http://financieel.infonu.nl/belasting/35204-twee-banen-hebben-fiscaal-onaantrekkelijk.html

De heffingskorting hoor je trouwens terug te kunnen zien op je loonstrookje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Of je meer belasting moet betalen lig aan het inkomen wat je nu hebt en welke tariefgroep je zit en welke ruimte je hebt in de groep om het zelfde tarief te moeten betalen en dus niet een tariefgroep hoger komt waardoor je over het deel boven de groep meer belasting betaald

Inkomen van Inkomen niet hoger dan Tarief
- € 18.218 33,45%
€ 18.218 € 32.738 41,95%
€ 32.738 € 54.367 42,00%
€ 54.367 - 52,00%
13 jaar geleden
Wordt schoonmaak(st)er.. een van de weinig beroepen waarbij je geen belasting hoeft af te staan

Toegevoegd na 3 minuten:
(althans, het is gedogen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland heb je het grote voordeel dat elke euro die je meer verdient, je uiteindelijk ook meer geld in je zak oplevert. Dus vanuit dat oogpunt is het altijd interessant.

Omdat we jouw situatie niet kennen, kunnen we niet voorspellen hoe eea voor jou specifiek uit gaat pakken. Op basis van je salarisschaal ed (Zie voorgaande antworoden) kan je wel zien hoeveel belastingen je af moet dragen.

Vanaf dat bedrag moet je dan gaan rekenen: Wat is me meer waard. Mijn avond of die 2,3,400 euro in de maand extra in mijn zak. Moet je bv nu een oppas hebben voor kinderen? Of moet je nu je huis laten schoonmaken / de tuin laten onderhouden etc. Allemaal dingen die mee gaan tellen naarmate je je week verder vast legt.