wanneer word een voertuig gezien als vrachtwagen?

Ik ben helemaal knettergek van de brandweer (nu 15 jaar), maar wil later een brandweerwagen kopen, maar zit er al erg naar te kijken maar vraag me af vanaf wanneer moet je een vrachtwagen rijbewijs hebben, gaat dit op gewicht of lengte oid en op welk gewicht en/of lengte moet je in het bezit zijn voor een vrachtwagenrijbewijs?
Dit is iets wat ik me al even afvraag!

Ricardo

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.4K

Het beste antwoord

Welk rijbewijs moet een chauffeur van een brandweervoertuig hebben?

Chauffeurs op een brandweervoertuig moeten minimaal het rijbewijs C hebben. Wie te zijner tijd gevraagd wordt om chauffeur te worden en nog niet in het bezit is van dit rijbewijs wordt door de brandweer in de gelegenheid gesteld deze te halen.

Een chauffeur moet ook met 'prioriteit 1' kunnen en mogen rijden, dit houdt in met blauwe lampen en sirene aan. Naast het vereiste rijbewijs C moet de chauffeur ook in het bezit zijn van het diploma 'Brandweerchauffeur', de praktijk en de regels van het rijden onder prioriteit 1 zijn belangrijke onderdelen van de opleiding voor dit diploma.

Nu weet ik niet wat voor regels er gelden voor prive-rijders van een brandweerauto, oldtimer of dergelijke, C is zo-wie zo een vereiste, chauffeurs diploma ook!

Rijbewijs C
Dit is voor het besturen van motorvoertuigen met een leeg gewicht plus laadvermogen boven de 3.500 kilo. Met rijbewijs C mag u tevens een aanhanger of oplegger trekken met een leeg gewicht plus laadvermogen van maximaal 750 kilo. Voor zwaardere aanhangers is daarnaast rijbewijs E nodig.
U heeft ook rijbewijs C nodig voor een kampeerauto of camper van meer dan 3.500 kilo (maximaal 9 personen inclusief bestuurder).
Bij aanvraag of verlenging moet u medisch gekeurd worden.

Beroepschauffeurs
Voor het beroepsmatig besturen van een vrachtauto met een toegestaan maximumgewicht boven de 7.500 kilo of een autobus, is een zogenaamd chauffeursdiploma nodig naast rijbewijs C of D. Er zijn uitzonderingen op deze regel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Boven de 3500 kg. mag het niet meer met een B-rijbewijs. Een gemiddelde Mercedes Brandweerauto of iets dergelijks moet kunnen !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt een rijbewijs C (vrachtwagen) nodig, wanneer je met een motorvoertuig wilt gaan rijden waarvan de max.massa (lediggewicht +laadvermogen) meer bedraagt dan 3500kg. Om in het bezit te komen van dit rijbewijs moet je 3 theorie-examens doen en 1 praktijkexamen.

De 3 theorie-examens zijn: - Verkeer C
- Administratie goederenvervoer rijbewijs.
- Techniek rijbewijs.
13 jaar geleden
Mijn buurman is zowel volkswagen als brandweerfreak.
Hij heeft een oude brandweer Volkswagen pickup gekocht, is nu een oldtimer(geen wegenbelasting) en origineel met zwaailicht. Dit mag echter niet gebruikt worden. Het voertuig trekt altijd veel bekijks en hij hoeft hier geen groot rijbewijs voor te hebben.
13 jaar geleden
De totale massa van het voertuig of samenstel mag niet meer bedragen dan 3500 kg Indien de totale massa meer bedraagt dient u te beschikken over een vrachtwagen rijbewijs.
Onder massa wordt verstaan, ledig gewicht vermeerderd met het laad vermogen.