wanneer word een voertuig gezien als vrachtwagen?

Ik ben helemaal knettergek van de brandweer (nu 15 jaar), maar wil later een brandweerwagen kopen, maar zit er al erg naar te kijken maar vraag me af vanaf wanneer moet je een vrachtwagen rijbewijs hebben, gaat dit op gewicht of lengte oid en op welk gewicht en/of lengte moet je in het bezit zijn voor een vrachtwagenrijbewijs?
Dit is iets wat ik me al even afvraag!

Ricardo

Weet jij het antwoord?

/2500

Boven de 3500 kg. mag het niet meer met een B-rijbewijs. Een gemiddelde Mercedes Brandweerauto of iets dergelijks moet kunnen !

Je hebt een rijbewijs C (vrachtwagen) nodig, wanneer je met een motorvoertuig wilt gaan rijden waarvan de max.massa (lediggewicht +laadvermogen) meer bedraagt dan 3500kg. Om in het bezit te komen van dit rijbewijs moet je 3 theorie-examens doen en 1 praktijkexamen. De 3 theorie-examens zijn: - Verkeer C - Administratie goederenvervoer rijbewijs. - Techniek rijbewijs.

Bronnen:
http://www.spidertransportopleidingen.nl/r...

Mijn buurman is zowel volkswagen als brandweerfreak. Hij heeft een oude brandweer Volkswagen pickup gekocht, is nu een oldtimer(geen wegenbelasting) en origineel met zwaailicht. Dit mag echter niet gebruikt worden. Het voertuig trekt altijd veel bekijks en hij hoeft hier geen groot rijbewijs voor te hebben.

De totale massa van het voertuig of samenstel mag niet meer bedragen dan 3500 kg Indien de totale massa meer bedraagt dient u te beschikken over een vrachtwagen rijbewijs. Onder massa wordt verstaan, ledig gewicht vermeerderd met het laad vermogen.

Bronnen:
www.transportadvies.com

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100