Waarom zijn waardetransportwagens herkenbaar als zodanig en niet gecamoufleerd?

Als ze gecamoufleerd waren zouden ze minder vaak overvallen worden wellicht, waarom dan toch die herkenbaarheid?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (7)

Het heeft ook een nadeel. Een geldwagen die eenmaal gestolen is is veel makkelijker te herkennen in het straatbeeld. Mochten ze gewoon normaal er uit zien dan is de kans op overvallen nog steeds redelijk groot, door bijvoorbeeld het uitlekken van kentekens van het bedrijf.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Of juist vaker, het valt minder op als je een gewoon busje overvalt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn wel "ongemarkeerde" waardetransporten. Nieuwe, geheel witte trucks met (vaak) een donkerblauwe Volvo S60/80 erachter.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Anders weten de chauffeurs niet in welke auto ze moeten stappen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eind 70, 80er jaren is er een explosie geweest aan overvallen op geldlopers.
Men heeft toen het idee ingevoerd om duidelijk herkenbare waardetransporten in te voeren, zodat het onmiddelijk de aandacht van het publiek trekt.
Deze aandacht (al kijk je maar heel even) is vaak al voldoende op het moment dat juist dit transport wordt overvallen, waardoor sneller en accurater kan worden opgetreden.
Anonimiteit zorgt er namelijk juist voor dat een overval dan urenlang onopgemerkt kan blijven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De meesten zijn onherkenbaar, daarom zie je ze niet zoveel...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij zijn die auto's ook nog een bepantserd. Een grote lompe gepantserde vrachtwagen is niet bepaald gemakkelijk te verbergen in het straatbeeld.

En trouwens, zou een niet herkenbare geldtransport op een gegeven moment gaan opvallen als ie bij alle geldautomaten stopt en lekker dicht ertegenaan z'n ding doen? Dan weet toch iedereen wat er aan de hand is?