Nee, de maximale lengte van vrachtwagens is nog al eens gewijzigd. Dit haaft te maken met de ontwikkelingen van de vrachtwagens (o.a. meer vermogen en betere remmen) en verbeterde infrastructuur (sterkere bruggen en verbeterde wegen).
Als (voorlopig) laatste zijn daar de LZV's bijgekomen, een trekker met twee opleggers. Deze hebben een maximale lengte van 25,25 meter en een terreingewicht van 60 ton.
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
Vanaf wanneer is de maximale lengte dan 12 meter geworden?
jc54
een jaar geleden
Die 12 meter gold voor een bakwagen, maar is inmiddels achterhaald voor bakwagens met een verlengde cabine (Europese regelgeving).
Wanneer die 12 meter is bepaald, kan ik zo niet vertellen. Ik weet wel dat er in de loop der tijd vele wijzigingen zijn geweest. Zie o.a. https://www.rdw.nl/-/media/rdw/rdw/pdf/sitecollectiondocuments/ontheffingen-tet/themasite-ontheffingen/handleidingen/2-b-1097b-overzicht-maten-en-gewichten.pdf
SimonV
een jaar geleden
Bedankt voor je reactie.
Ik kan geen bron vinden die aangeeft dat de lengte ooit korter dan 12 meter is geweest. In Engeland werd de maximale lengte in 1968 zelfs verhoogd naar 15 meter.
https://www.snapacc.com/blog/0021-The-history-of-haulage-and-road-transport-in-the-UK/