Opleggers kunnen worden voorzien van kabelbesturing, stangbesturing of hydraulische besturing. De meeste cityopleggers zijn voorzien van kabelbesturing. Opleggers voor zwaar/uitzonderlijk transport zijn meestal voorzien van hydraulische besturing en dan ook nog op afstand bestuurbaar.
In de meeste gevallen bepaalt de schotel/kingpin hoeveel er gestuurd moet worden. Dus de stand van de trekker tov. de oplegger.
Plaatje bij antwoord
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Dat heet 'minstalken'. Opmerkelijk dat er iets valt aan te merken op een feitelijk antwoord, niet?

Andere antwoorden (1)

Tegenwoordig werkt het ook met sensoren bij de schotel die het via een computer doorgeven aan de servo's van de achterwielen.Zo kunnen de achterwielen de stand aannemen die nodig is om een bocht te maken net als wat het trekkend voertuig doet.