Mijn zoon heeft ADHD. Hij gaat een chauffeursopleiding doen. Wie weet welke problemen hij bij een vrachtwagen rijbewijskeuring kan krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Hij zal beoordeeld moeten worden door iemand van het CBR, het CBR heeft daar een protocol voor. Als hij zijn rijbewijs B reeds gehaald heeft, voldoet hij in elk geval aan een deel van de eisen. Hij zal een rijtest moeten doen met iemand van de afdeling praktische rijgeschiktheid van het CBR, en het groot rijbewijs kan voor maximaal één jaar geldig zijn. Als het CBR dat nodig acht, zal er een extern deskundige (bijvoorbeeld een psychiater) worden ingeschakeld om eventuele risicofactoren te bepalen.

Zie: http://wetten.overheid.nl/BWBR0011362/geldigheidsdatum_09-05-2012
Citaat uit het gedeelte over ADHD mbt rijbewijzen van groep 2 (waar de vrachtwagen onder valt):

"Geschiktverklaring voor de rijbewijzen van groep 2 voor een beperkte termijn is mogelijk indien voldaan wordt aan de volgende voorwaarden:

– er is geen sprake van risicofactoren zoals angststoornissen, depressieve stoornissen, misbruik van psychoactieve middelen of persoonlijkheidsstoornissen;

– er moet sprake zijn van ziekte-inzicht en therapietrouw;

– er mag geen sprake zijn van rijgevaarlijke bijwerkingen van de medicatie.

Als het CBR voor een juiste oordeelsvorming een rijtest nodig acht, kan het een deskundige op het gebied van de praktische geschiktheid (van de desbetreffende afdeling van het CBR) inschakelen. Dit is in ieder geval aan de orde bij de eerste aanvraag van een rijbewijs. Het CBR heeft hiervoor een uitvoerig protocol. De geschiktheidstermijn is maximaal één jaar."

Toegevoegd na 40 minuten:
Bij gebruik van psychostimulantia geldt verder:

"10.4. Psychostimulantia

(..)Een uitzondering is mogelijk voor zover psychostimulantia in therapeutische dosering gebruikt worden voor de behandeling van ADHD bij volwassenen (..)Wanneer er geen rijgevaarlijke bijwerkingen zijn (..)

Voor het rijbewijs B zal voor veel ADHD'ers gelden dat alleen als zij medicatie gebruiken, er een beoordeling van rijgeschiktheid volgt. Dit omdat de eigen verklaring vraagt naar psychiatrische behandeling, en naar gebruik van geneesmiddelen die de rijvaardigheid kunnen beïnvloeden. Wie dus nooit bij een psychiater is geweest of alleen voor onderzoek, kan bij de eerste vraag "nee" invullen, waardoor alleen de medicatie relevant lijkt. Dat is een kwestie van interpretatie, maar ADHD wordt gezien als psychiatrische stoornis en er gelden aparte regels voor in de wet, dus het is de bedoeling van de wetgever geweest dat het altijd beoordeeld wordt. En voor een vrachtwagenrijbewijs zijn de normen ook strikter, zie hierboven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Lastig in te schatten omdat de ene persoon met ADHD niet de andere is. Kijk eens naar rijscholen die een getrainde instructeur hebben voor ADHD&Autisme. Gisteren reed ik in Eindhoven achter een leswagen met zo'n sticker dus in Nederland zullen er meer zijn.
Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen als hij medicijnen gebruikt zal hij een medische keuring moeten doorstaan.

http://www.psyq.nl/programma/adhd-bij-volwassenen/faq-adhd?view=/FAQ/PsyQ/ADHD/Algemeen/Autorijden%20en%20ADHD

"Bij vermelding van gebruik van stimulantia verzoekt het CBR om keuring door een arts of psychiater met kennis van ADHD (dit verloopt via de lijst van behandelaars van de St. Netwerk ADHD bij volwassenen)(link naar www.netwerkadhdbijvolwassenen.nl). "

Toegevoegd na 1 minuut:
Daarnaast, heeft hij een volwassenvorm of is het enkel een 'tijdelijke vorm'? Als het geen volwassenvorm is zou het geen probleem moeten zijn!

Toegevoegd na 3 minuten:
En dan nog even een pdf van het cbr:
http://www.cbr.nl/pdf/ADHD.pdf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die laatste link is erg interessant, maar het betreft een uitgebracht advies waarvan ik niet kan achterhalen wanneer het is uitgebracht, maar dat duidelijk een aanpassing van de eisen van een OUDE regeling van rijgeschiktheid adviseert. Een aantal van de aanbevelingen zijn overgenomen in de huidige regeling. Het wordt vaker gezegd dat vooral de medicatie het probleem zou zijn, maar met oog op de wettekst snap ik niet waarom dat gezegd wordt. Er is een apart kopje voor ADHD in de regeling eisen rijgeschiktheid, waarbij bepaalde risicofactoren moeten worden uitgesloten, er sprake moet zijn van ziekte-inzicht en therapietrouw, en nog een aantal eisen, en waarbij iemand maar voor de duur van 3 jaar kan worden goedgekeurd voor het rijbewijs B wanneer iemand ADHD heeft. Over de medicatie staat er slechts een verwijzing naar het kopje over psychostimulantia, en de vermelding dat ook die eisen van toepassing zijn wanneer er psychostimulantia zoals methylfenidaat worden gebruikt. En daar staat weer dat het gebruik van deze middelen iemand ongeschikt maakt, tenzij bij gebruik in therapeutische doseringen voor de behandeling van ADHD, narcolepsie of pathologische hypersomnolentie, en als er geen rijgevaarlijke bijwerkingen optreden. De beoordeling van iemand met ADHD (of die nu wel of geen medicatie gebruikt) is dus veel uitgebreider dan de beoordeling die betrekking heeft op de medicatie. Het is dus niet waar dat een eventuele beoordeling van de rijgeschiktheid vast zou zitten op het gebruik van medicatie, anders dan zoals ik al vermeld dat sommige mensen niet melden dat zij een psychiatrische stoornis hebben, maar wél melden dat ze medicatie gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de laatste link stata precies dezelfde conclusie als die jij benoemd in jouw antwoord; Daarnaast zeg ik niet dat de medicatie de reden is dat men niet kan functioneren in het verkeer.. Maar wel de reden is voor een mdische keuring aangzein er vele bijwerkingen zijn bij deze medicatie die het rijgedrag kunnen beinvloeden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dat laatste is dus niet zo, of in elk geval niet meer. De beoordeling die plaatsvindt bij ADHD is onafhankelijk van het feit of iemand medicatie gebruikt of niet, en bij de medicatie is de eis alleen maar dat er "geen rijgevaarlijke bijwerkingen optreden".