Wat is het verschil tussen R2C en V2C theorie voor rijbewijs C?

Ik zie op de CBR site dat de 2e theorie R2C is voor zonder code 95 en V2C voor met code 95?
Mijn vraag is dus wat is het verschil tussen de 2? Is het puur de naam of worden er andere dingen getoetst wat betreft administratie? Iemand ervaring mee?

Picture for question
9.3K

Antwoorden (2)

Je kan op het theorie-examen V2C administratie goederenvervoer vragen verwachten over:

Risico’s en veiligheidsaspecten
Zelfkennis / gezondheid en milieu / hulpverlening
De vervoerswetgeving
Arbeidstijdenwetgeving
Lading zekeren
Arbo- wetgeving

Als je niet beroepsmatig rijdt (dus rijbewijs C zonder code 95) dan zijn de arbeidstijden en arbo-wetgeving niet van toepassing.
5 jaar geleden
Het theorie-examen V2C (voor beroepschauffeurs) bevat meer vragen en bestrijkt ook meer kennisgebieden.

In de bron staat de toetsmatrijs voor R2C en V2C. De "beroeps" moeten alle theorie kennen van R2C en nog meer. Die extra kennis staat in de toetsmatrijs met ** aangegeven.

Voorbeeld van die kennis:

"
** Kan de werkingssfeer van de Wet wegvervoer goederen en de Regeling wegvervoer goederen benoemen. Doel van de Wet wegvervoer goederen en de voor de beroepsuitoefening relevante bepalingen: Wet wegvervoer goederen: (...)"
Zoek in de bron het onderdeel "Exameneisen vrachtauto". Dan kun je de pdf met de eisen downloaden.
Toegevoegd op 01 december 2018 16:33: bron, tekst