hoogtemeting op snelweg: als elektronische detectie een probleem signaleert, hoe wordt de chauffeur dan op de hoogte gesteld?

bijvoorbeeld als hij een tunnel nadert.

Toegevoegd na 2 uur:
werkt het zo? daarom hoor ik - in de buurt waar ik woon nabij een tunnel- zo vaak dat de tunnel afgesloten is.
maar: hoe krijg je die vrachtwagen dan weer weg bij die tunnel?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Rijkswaterstaat heeft daarvoor speciale, elektronische borden. Die gaan automatisch aan en knipperen als er een te hoge vrachtwagen langs komt. Vergelijk het met de 'u rijdt te snel' borden die waarschuwen als iemand te hard langs een snelheidsmeter is gereden.

Eerst staat er een waarschuwingsbord waar op staat hoe hoog vrachtwagens maximaal mogen zijn en welke alternatieve route (in plaats van tunnel of onder brug door) zij moeten nemen. Ruim voor de afslag naar die alternatieve route staat een eerste detectiesysteem om de hoogte te meten. Is een vrachtwagen te hoog, dan gaat er een knipperend waarschuwingsbord aan om de chauffeur te laten weten dat hij de afslag moet nemen. Ziet hij dat bord niet, of denkt hij dat het allemaal wel net past en rijdt door, dan meet een stuk verder een tweede systeem nogmaals de hoogte. Is hij weer (of nog steeds) te hoog, dan gaan de stoplichten voor de tunnel op rood. Niet alleen die ene te hoge vrachtwagen, maar al het verkeer staat dan stil.