Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Herzien contract nieuw cao mag dit?

Hoi allemaal,
Ik werk fulltime als vrachtautochauffeur. Bedrijf waar ik werk is eigen vervoerder.
Ik heb een basisloon van 1763,- netto.
Nu wilt mijn werkgever mijn contract openbreken en mij namens de bloemen en planten cao gaan betalen maar ik blijf wel vervoerder. Mag dit ? Mijn basis loon zal dan zakken tussen de 1450,- en 1500,- netto. Kan ik hier iets tegen doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
TurfGraver
7 jaar geleden
Wat zegt ondernemingsraad of vakbond hiervan?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Allereerst: bij afgesproken salarissen gaat het om brutobedragen, nooit om nettobedragen.


Verder: de "bloemen en planten-CAO'", zowel die voor de detailhandel als die voor de groothandel, zijn minimumregelingen. De werkgever mag er dus in positieve zin van afwijken, meer betalen dan volgens de CAO mag dus. Maar kennelijk wil hij dat niet (meer) doen. Minder mag niet.


Dan de vraag of de werkgever "zomaar" het salaris eenzijdig kan aanpassen. Nee, maar in omstandigheden kan het.


De gang van zaken hangt er ook nog vanaf of in je arbeidsovereenkomst een wijzigingsbeding staat.


Als in de arbeidsovereenkomst die je nu hebt een "wijzigingsbeding" staat, kan de werkgever de arbeidsvoorwaarden van jou zonder je toestemming wijzigen als hij daar aantoonbaar een zwaarwegend belang bij heeft. Denk aan slechte bedrijfseconomische omstandigheden. Vaak komt een werkgever je dan wel tegemoet met  een afbouwregeling.

Voor hij tot veranderen over gaat, moet hij eerst tot overeenstemming met je zien te komen. Je moet op de voorgenomen verandering kunnen reageren. Als er geen overeenstemming komt, dan kan de werkgever, zoals gezegd, de arbeidsvoorwaarden alleen wijzigen als hij daar zo'n zwaarwichtig belang heeft, dat jouw belang redelijkerwijs moet wijken.         ▲