Herzien contract nieuw cao mag dit?

Hoi allemaal,
Ik werk fulltime als vrachtautochauffeur. Bedrijf waar ik werk is eigen vervoerder.
Ik heb een basisloon van 1763,- netto.
Nu wilt mijn werkgever mijn contract openbreken en mij namens de bloemen en planten cao gaan betalen maar ik blijf wel vervoerder. Mag dit ? Mijn basis loon zal dan zakken tussen de 1450,- en 1500,- netto. Kan ik hier iets tegen doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
TurfGraver
7 jaar geleden
Wat zegt ondernemingsraad of vakbond hiervan?

Antwoorden (1)

Allereerst: bij afgesproken salarissen gaat het om brutobedragen, nooit om nettobedragen.

Verder: de "bloemen en planten-CAO'", zowel die voor de detailhandel als die voor de groothandel, zijn minimumregelingen. De werkgever mag er dus in positieve zin van afwijken, meer betalen dan volgens de CAO mag dus. Maar kennelijk wil hij dat niet (meer) doen. Minder mag niet.

Dan de vraag of de werkgever "zomaar" het salaris eenzijdig kan aanpassen. Nee, maar in omstandigheden kan het.

De gang van zaken hangt er ook nog vanaf of in je arbeidsovereenkomst een wijzigingsbeding staat.

Als in de arbeidsovereenkomst die je nu hebt een "wijzigingsbeding" staat, kan de werkgever de arbeidsvoorwaarden van jou zonder je toestemming wijzigen als hij daar aantoonbaar een zwaarwegend belang bij heeft. Denk aan slechte bedrijfseconomische omstandigheden. Vaak komt een werkgever je dan wel tegemoet met  een afbouwregeling.

Voor hij tot veranderen over gaat, moet hij eerst tot overeenstemming met je zien te komen. Je moet op de voorgenomen verandering kunnen reageren. Als er geen overeenstemming komt, dan kan de werkgever, zoals gezegd, de arbeidsvoorwaarden alleen wijzigen als hij daar zo'n zwaarwichtig belang heeft, dat jouw belang redelijkerwijs moet wijken.         ▲

Stel: er staat geen wijzigingsbeding in je arbeidsovereenkomst. Dan moet aan een serie voorwaarden worden voldaan. Als je het niet eens bent met het wijzigingsvoorstel van je werkgever kun je de kwestie aan een rechter voorleggen. Die beoordeelt dan of de belangen van beide partijen redelijk zijn afgewogen.

Je kunt overigens niet elke voorgenomen wijziging zomaar afwijzen, zeker niet als het een redelijk voorstel is.
Of het redelijk is, hangt af van de omstandigheden van het geval. Dan wordt bijv. gekeken naar de lengte van het dienstverband, de inkomensachteruitgang van de werknemer door de voorgestelde wijziging en of er andere manieren zijn om hetzelfde doel te bereiken.

De check is dus dubbel: 1. is het voorstel van de werkgever wel redelijk en 2. Zou je het als goed werknemer redelijkerwijs  moeten aanvaarden?

Kortom: een simpel "ja" of "nee" is niet als antwoord te geven. Mijn advies is daarom: raadpleeg het Juridisch Loket of een arbeidsjurist.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oke dank je zal dit zeker gaan doen.
Het bedrijf is een heel goed gezond groeiend bedrijf. Met 13 werknemers.
Dus voor economische redenen is het niet. Maar ondanks dat ik als vrachtauto chauffeur werk kan ik toch niet zomaar in een bloemen en planten cao geplaatst worden? Ik ben toch ten aller tijden een beroepschauffeur?
Computoon
7 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat wanneer je als beroepschauffeur in dienst bent van een werkgever die een groothandel heeft in planten en die ze ook zelf transporteert je ook onder die CAO valy. Maar dan nog hoeft hij niet minder te gaan betalen. Als je in dienst bent van een "gewoon" transportbedrijf dat allerlei soorten vracht vervoert: nee, dan kan ik het inderdaad niet volgen. Dan lijkt me de transport-CAO van toepassing. Mooie vraag overigens om dit aan de deskundige voor te leggen.