Hoe breed moet een twee- richtingsweg minimaal zijn?

Door het plaatsen van weipalen is volgens mij de breedte van een weg in ons dorp aanzienlijk versmald. Zijn hiervoor richtlijnen?
Of word zoiets toegestaan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
15.7K
Reddie
7 jaar geleden
Door het plaatsen van palen zorgen ze er voor dat de weg ter plekke even géén tweerichtingsweg is, zodat je eventueel moet stoppen voor een tegenligger.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Reddie ???? Geen tweerichtingsweg? Dan dienen er borden eenrichtingsverkeer te staan.

Antwoorden (2)

Er zijn geen regels omtrent breedte van wegen, dit kan ook niet omdat ook een voetpad dat zich door een park slingert gezien wordt als een weg en dan is een breedte van een meter al vaak meer dan voldoende.

Ook omtrent rijbanen breedte is er geen wettelijke regeling daar een fietspad ook een rijbaan is.

Is een weg te smal voor twee richtingsverkeer (auto / vrachtwagen) zal de beheerder maatregelen moeten treffen dat de doorgang van het verkeer niet gestremd kan raken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maximale breedte voertuig is 2.55 dus dat x2
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zijn er heel veel buiten- en dijkwegen in Nederland te smal. Overigens waar haal je dit vandaan?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nou gewoon uit je theorieboek voor je rijbewijs
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geef is een link. Motorvoertuigen mogen 2.55m. breed zijn maar ik zie nergens dat de weg ook die breedte moet hebben. Lees vooraan in dat theorieboek even de definitie wegen.