Waarom gebruiken we nog steeds fossiele brandstoffen i.p.v. waterstof voor transportmiddelen?

We hebben de techniek om op waterstof te rijden. Wordt dit door de oliemaatschappijen of door de overheden tegengehouden of is er een andere reden? Je zou waterstof bijvoorbeeld kunnen produceren in Afrika met behulp van zonne-energie. Zo kunnen ze daar ook mee profiteren van schone brandstof. Om dit waterstof in landen te krijgen waar het wordt "geconsumeerd", zou een pijpleidingenstelsel aangelegd kunnen worden, met pompen die op zonne-energie of op waterstof kunnen werken.

Weet jij het antwoord?

/2500

Er zijn meerdere dingen die het toepassen van waterstof tegenhouden. Een belangrijke hindernis is het feit dat je, om waterstof te produceren, energie nodig hebt. Stel dat je benzine verbrandt om waterstof te produceren, en dat je de auto's vervolgens op die waterstof laat rijden. Dan kost dat in totaal juist méér benzine, omdat bij elke omzettingsstap energie verloren gaat. Waterstof als brandstof heeft dus alleen zin als we die waterstof kunnen opwekken uit andere (niet-fossiele) energiebronnen. Een tweede belangrijke hindernis is de energiedichtheid van waterstof. Ik weet de getallen zo niet uit mijn hoofd, maar de actieradius van een auto op een liter benzine is veel groter dan de actieradius van diezelfde auto op een liter waterstof. Ook als je niet per liter maar per kilogram kijkt, geldt dit: op een kilogram benzine komt een auto stukken verder dan op een kilogram waterstof. Nog een hindernis is de moeilijkheid om waterstof goed op te slaan. Met benzine is dat vrij eenvoudig, voor waterstof heb je een ingewikkelde opslagtank nodig met een boel extra veiligheidsmaatregelen om te voorkomen dat je een grote explosie krijgt bij een ongeval. Tot slot noem ik het transportprobleem van waterstof. Benzine is eenvoudig te vervoeren via pijpleidingen en tankwagens, en het tankstation kan benzine eenvoudig opslaan in een (ondergrondse) tank. Met waterstof is dat allemaal stukken moeilijker. Waterstof in gasvorm heeft zulke kleine moleculen dat vrijwel elke gasslang weliswaar gasdicht is voor bijvoorbeeld zuurstof, stikstof en aardgas, maar uitermate poreus is voor waterstof. Waterstof in vloeibare vorm moet gekoeld en gecomprimeerd blijven. Semi-gebonden waterstof laat zich nauwelijks transporteren. Zoals je ziet: het idee is mooi, maar er zijn een aantal fikse technische hindernissen voordat waterstof echt bruikbaar is als "brandstof voor de massa".  

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100