hoe is een kenteken te verkrijgen voor een aanhanger zonder produktienr. of serie-registratienr.?

ik heb onlangs een 1000kg. aanhanger gekocht die dus kenteken plichtig is.De aanhanger is in het buitenland gemaakt en zonder produktnr. of serie-registratienr. ingevoerd.Hoe kan ik toch een kenteken op mijn aanhanger verkrijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.5K

Het beste antwoord

Zonder registratieplaatje wordt de aanhangwagen beschouwd als een aanhangwagen tot 750 kg. Er is dan geen kenteken nodig, maar u mag dan ook niet meer vervoeren dan 750 kg.

Als u een kenteken op de aanhangwagen wil hebben, dan zult u de wagen ter keuring moeten aanbieden bij de RDW.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klopt. Let er wel op dat het totaal, lading icl leeg gewicht van de aanhanger niet meer mag zijn dan 750kg

Andere antwoorden (5)

Mogelijk lastig zonder nummers en gegevens. Maar volgens mij mag je hem wel gebruiken, alleen wordt er dan vanuit gegaan dat hij maximaal 750kg mag wegen. Informeer eens bij kenteken registratie, vast te Googlen. Een nieuwe aanhanger is overigens ook niet zo heel duur, zeker als je als bedrijf kan kopen met alle investering aftrek, tijd geen onderhoud en nieuwe banden etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De aanhanger zal door de RDW geregistreerd moeten worden. Het RDW heeft hiervoor keuringsstations. Hier moet een legitimatiebewijs getoond worden van degenen op wiens naam deel 2 moet worden gesteld.

Daarnaast lijkt het mij logisch om ook een factuur van de aankoop mee te nemen zodat aangetoond kan worden dat het niet om een gestolen aanhanger gaat.

In de bron tref je een overzicht van keuringsstations
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet de aanhanger bij het RDW voor de keuring verschijnen.
Hij moet dan wel aan de eisen van het RDW voldoen.
Daar horen onder andere bij koppeling, oplooprem, as, banden en verlichting.
Een type plaatje kun je zelf (laten) maken dat is geen probleem.
Wel moeten er op de as een typeplaatje zitten van die fabrikant met daarop het type en maximaal belasting.
E.e.a. en de daarbij komende kosten maakt het niet snel interessant om een kenteken aan te vragen maar om genoegen te nemen met 750kg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben dit op mijn werk ook aan de hand gehad.
Een hulpzame rdw keurings meester zei " gewoon zeggen dat het zelf bouw is"
je maakt dan een nauwkeurige bouw tekening. Alle materiaal diktes en alle lengtes. Dan moet je alleen specificaties van de as(ssen) op vragen of downloaden ,die voeg je bij de tekeningen en klaar ben je.
Dan kan je je kar ook nog een eigen naam geven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als hij nieuw is gekocht bij een dealer moet er een kenteken bij zitten. zoniet dan even terug en vraag er om.
gekocht als een gebruikte aanhangwagen of als nieuw en niet bij een dealer en geen kenteken er bij hebt gekregen.
dan heb je waarschijnlijk een groot probleem.
de mogelijkheid dat de aanhangwagen is gestolen en word door verkocht is heel groot.
succes