Als de vrachtwagen jouw eigendom is en er zit niemand anders in dan mag je erin roken.
Als de vrachtwagen een werkplek is die ter beschikking gesteld is door je werkgever (dit geldt ook voor 'auto's van de zaak') mag je er niet in roken. Niet als je er alleen in zit; niet als er iemand in meerijdt. Dat een bijrijder geen bezwaar zou hebben tegen roken, is niet relevant. Er gelden dus precies dezelfde regels als wanneer je 'binnen' werkt.

Toegevoegd na 7 uur:
Uit de bron:

"Roken op het werk

Op uw werk mag u alleen roken in aparte rookruimten. Een werkgever kan hiervoor een ruimte inrichten, maar dit is niet verplicht.

Bedrijfsvoertuigen zijn ook werkplekken. Het rookverbod geldt dus ook in leaseauto's en vrachtwagens, ook als er niemand meerijdt. Is het voertuig uw eigendom en rijdt er niemand anders in? Dan geldt het rookverbod niet."
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, ik moet er niet aan denken om in een vrachtwagen te moeten rijden van iemand die gerookt heeft. Dus alleen bij eigen wagens zou logisch zijn.
Computoon
10 jaar geleden
Nee. Als je zelf werkgever bent, de vrachtwagen je eigendom is en je er alleen in rijdt, mag je roken. Laat je werknemers in die wagen rijden of meerijden (of anderen waarvoor je arbo-verantwoordelijk bent als uitzendkrachten of zzp'ers), dan mag er door niemand worden gerookt.
Computoon
10 jaar geleden
Althans: niet door een van de werknemers. En ook niet door de werkgever als hij met meer mensen rijdt.

Andere antwoorden (3)

Als die vrachtauto jouw werkvervoer is, en jij zit er niet alleen in, dan geldt de regel inderdaad ook daar dat je niet mag roken in de nabijheid van de ander(en). Tenzij die er geen bezwaar tegen hebben en zelf ook roken. Een buschauffeur mag ook niet roken tijdens z'n werk in de bus.
Amadea
10 jaar geleden
Deze Europese regel wordt in verschillende landen soms streng en soms ruim geïnterpreteerd. Mijn werkgever heeft voor de zekerheid in het werknemersreglement inderdaad een rookverbod in de vrachtwagen opgenomen. (Ik vind het niet erg, ik rook niet)

Toegevoegd na 2 minuten:
Óm de vrachtwagen is geen probleem, dan sta je buiten in de openlucht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij mij op het werk was ook een verbod om te roken in de vrachtwagens. Ik wist dat er wel gerookt werd, de baas wist dat er gerookt werd en..... er gebeurde nooit niks.
Ben het er wel mee eens hoor, ook al rook ik zelf (en stiekem in de vrachtwagen... hahaha...)
+1
Computoon
10 jaar geleden
Wat wettelijk niet mag als werknemer, of je nu alleen rijdt of niet....
In Nederland is het (nog ) niet verboden als je alleen bent , zover ik weet , als er meerdere mensen in de cabine zitten , geld het idd als een werkplek
ik zelf heb nooit gerookt , maar ik zei ik altijd tegen mijn gast , je mag van mij roken
maar 1 shaggie of sigaret per half uur , en dan het raam een klein stukje open aub
In Belgié mag het wettelijk niet , mits je een schriftelijke verklaring had van de werkgever , en die geld voor de bestuurder alleen