Is het wettelijk verplicht om tijdens laden/lossen van een vrachtwagen wielkeggen te plaatsen?

Het gaat hierbij om het laden en lossen bij op een bedrijventerrein. Wanneer wettelijk verplicht graag ook onderbouwd met de betreffende wettekst.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (3)

In de wet staat niet vastgesteld dat je de wielkeggen moet gebruiken terwijl je auto op de handrem staat. Hiermee blokkeren alle luchtremmen. In het buitenland kan het wel vereist zijn, want die hebben andere regels en hellingen dus daarom heb je ze bij je.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bordensteker
10 jaar geleden
Volgens mij blokkeren niet "alle luchtremmen", maar is de parkeerrem (bij grote vrachtwagens met luchtremmen) in de meeste gevallen een veerbelaste rem, die vaak ingrijpt op één trommel op de cardanas die uit de versnellingsbak komt (Federspeicher Bremse). Om te kunnen gaan rijden moet je eerst luchtdruk beschikbaar hebben van de draaiende motor; met die luchtdruk wordt dan die veerbelaste rem tegen de veerdruk in losgehouden van de trommel die hij anders vastgeklemd houdt. Als je een trailer wegens panne moet loskoppelen, dán komen wielkeggen denk ik pas echt goed van pas.
Of bij het verwisselen van een aangedreven wiel, want dan zou je wat weinig remwerking meer over kunnen houden bijvoorbeeld. Normaal heb je wielkeggen denk ik niet vaak nodig. En op een zeegaande veerboot heb je bij ruw weer aan wielkeggen niet genoeg, dan zijn kettingen nodig, lijkt me.
Hier heb ik als chauffeur nog nooit van gehoord wel wordt de vrachtwagen op schepen vast gezet maar wielblokken gebruik ik nooit
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In principe is het niet wettelijk verplicht, je moet wel de wagen tegen wegrollen beveiligen, maar dat doe je al met de handrem. (die werkt op veerrem cylinders, tegenwoordig ook op het getrokken materieel) Echter, op een bedrijventerrein kunnen door het desbetreffende bedrijf/beheerder extra wielkeggen vereist zijn. Dit heeft (net als helmplicht) meestal te maken met verzekeringtechnische zaken. Een heftruch die de laadbak van een vrachtwagen binnenrijdt en remt zou door zijn gewicht (vaak 4 a 5 ton of meer) de wagen door de rem heen kunnen drukken, en bij het uitrijden tussen de bak en het dok terecht kunnen komen. voor gevaarlijke stoffen transporten zijn ze wettelijk wel verplicht om bij je te hebben, maar dat is voor calamiteiten, niet direct voor wegrolbeveiliging bij laden of lossen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bordensteker
10 jaar geleden
Roel63 heeft het netjes en volledig beantwoord! + Een internationaal chauffeur vertelde mij in dit verband o.a.: Er staat nergens iets in een wet dat voor zou schrijven dat je wielkeggen plaatst tijdens laden en lossen. Bij het vervoer van gevaarlijke stoffen eist het ADR (Accord européen relatif au transport international des marchandises Dangereuses par Route) o.a. een stel wielkeggen. Je moet in alle gevallen als je ergens met panne komt, je wagen met gevaarlijke stoffen kunnen “zekeren” tegen wegrollen.
Dus dat is een Europees afgesproken wettelijke eis, maar dit heeft niets te maken met het laden en lossen.
Voor wat betreft die wielkeggen in verband met het laden en lossen speelt wel iets anders. Bij het aandokken aan een “dock-leveller” (zo’n in de hoogte verstelbare laadklep aan een laaddeur) kunnen en mogen bedrijven, op grond van negatieve ervaringen in het verleden – en om aan ARBO-regels te voldoen – , van de chauffeur eisen dat die wielkeggen plaatst na het aandokken. Veel moderne distributiecentra hebben voor dit doel zelfs speciale wielkeggen die je tegen de band plaatst en waar dan een schakelaartje ingedrukt wordt die het dan pas mogelijk maakt om de dock-leveller, de “klep” dus, in de trailer te leggen.
Soms gaat als extra maatregel een “supervisor” naar buiten om als extra veiligheid behalve de normale parkeerrem van de trekker die de chauffeur al erop gezet heeft, ook nog eens de aparte parkeerrem van de trailer in te schakelen. Daarmee zet je enkel de trailer muurvast (zoals wanneer die afgekoppeld staat). Waarom nou al dat gedoe? De praktijk heeft uitgewezen dat zonder die wielkeggen een vrachtwagen met oplegger, die aangedokt staat en op de parkeerrem staat, vaak toch nog enigszins voorwaarts en achterwaarts beweegt door het inveren van de luchtvering als er zware heftrucks in en uit de trailer rijden. Daardoor zijn er al de nodige ongelukken gebeurd waarbij heftrucks in het gat kieperden. Dus het gangbare dagelijkse gebruik van wielkeggen volgt niet rechtstreeks uit een wet, maar onrechtstreeks uit de interpretatie van ARBO-regels.
En toen die kennis mij dit allemaal (met nóg meer soms sappige details) uit de doeken deed, had ik het correcte antwoord van Roel63 nog niet gezien! Intussen heb ik weer even tijd, en besluit ik daarom het verhaal van mijn kennis als bevestigende reactie eronder toe te voegen.