Waarom hebben vrachtwagens één of meer assen soms omhoog zitten?

Bijvoorbeeld bij een trailer zit soms één van de drie assen omhoog, zodat de wielen de grond niet raken. Is dat ergens goed voor en zo ja, waarvoor?

(Zie afbeelding, bij de trailer)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat heeft te maken met je aslast. Hoe meer wielen je op het wegdek hebt staan des te beter die verdeling is ( minder asdruk per as ). Door wettelijke beperkingen mag je een bepaald maximum aan asdruk hebben op het wegdek, door nu een extra as hieronder te plaatsen verminder je dus die druk en kan je meer aan lading meenemen. Dat men deze voorloop as omhoogtrekken als ze minder lading hebben of leeg zijn, heeft een paar redenen bijvoorbeeld minder bandenslijtage en minder weerstand. http://nl.wikipedia.org/wiki/Asdruk

De vracht wagens zijn dan leeg of zeer licht beladen en sparen hierdoor de banden deze slijten op dat moment dan niet.

Behalve bandenslijtage is het brandstofbesparing. Twee wielen (één as) meer mee laten draaien kost extra brandstof, en al helemaal in de bochten waar de wielen "wringen". Je ziet tegenwoordig zelfs trailers met twee liftassen (assen die omhoog kunnen), om nóg minder wrijving te hebben.

Wat ook nog een voordeeltje is aan een lift as is dat de vrachtauto veel wendbaarder word. Om het gegeven plaatje even als voorbeeld te nemen. Als de voorste as lift baar is en de achterste as een stuuras. volgt de oplegger beter de trekker in de bochten. Dit komt ook omdat twee assen minder weerstand geeft dan drie assen dus het wringt minder.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100