Word de post rond kersttijd veel later bezorgt dan normaal?

Afgelopen dinsdag (17 december) heb ik een brief gepost. Hoe groot is de kans dat deze de volgende dag is aangekomen? Ik hoorde dat het wel zo kon zijn dat het pas rond zaterdag aankomt. Loopt het echt zo veel vertraging omdat er rond kersttijd zo veel post wordt verstuurd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (3)

De gewone post krijgt voorrang op de kerstpost. Dus de kans dat de brief de volgende dag is bezorgd is wel groot. (Meestal wordt de kerstpost pas gesorteerd als de normale post weg is, en die kan dus wel een dagje langer reizen
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe wil jij het verschil zien tussen een gewone brief en kerstpost?
anneliez
10 jaar geleden
de kerstpostzegel, en bovendien doen de afzenders die kaarten al in de speciale postbussen, dus die zijn al gescheiden van de overige post
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké, dat wist ik niet, ben niet zo'n brievenzender ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies post met een kerstpostzegel mag er drie dagen over doen en als het te laat wordt met sorteren dan schuiven die kerstkaartjes een dag op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die kerstbussen staan in winkels en postkantoren/postagentschappen. Als dat te ver is voor je moeten ze toch in de gewone brievenbussen. En die kerstpostzegels worden niet alleen voor kerstpost gebruikt (wat dus weer een voordeel is qua postbezorging als ze de enveloppen met kerstzegel eruitpikken).
De post kan iets langer duren maar veel langer is het meestal niet. Er worden extra krachten ingehuurd om de post zoveel mogelijk op de normale tijd te bezorgen.
Medische post en rouwkaarten gaan wel altijd voor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die extra krachten maken meer fouten en sowieso zijn er meer fouten door al die kaartjes en dat kan maken dat het een dagje later wordt.
Ja en nee; het hoort gewoon optijd te zijn, maar rond feestdagen worden er heel veel meer kaartjes en brieven gestuurd dus kan het zo zijn dat door de grote hoeveelheid werk sommige dingen te laat aankomen.