hoe blijft de hijsarm van een torenkraan in balans bij het hijsen van een gewicht,het contragewicht is dan toch niet voldoende ?

vlg. mij dient het contragew.enkel om de hijsarm in balans te houden ook als hij niet aan het hijsen is .

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K

Antwoorden (3)

Ja, dat is het wel. Anders zou die omvallen.
Vergeet niet dat de onderkant van de kraan heel goed vast zit in beton. Om hem niet om te laten vallen mogen er lasten worden gehesen tot 75% van het 'omvalgewicht'. En, hoe verder weg van de kraanmachinist, hoe minder zware lasten.
Zie plaatje:
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden
Door het aantal katrollen in de kraanmachine, in combinatie met het zwaar verplaatsbare gewicht aan de andere kant van de kraan.
Hierdoor worden de krachten van het voorwerp overwonnen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hij kan in evenwicht blijven door dat hij een gewicht aan de achterkant heeft hangen. en dat kan je ook veranderen.