Welke invloed gaan de 3D printers op onze economie hebben?

Logistiek is een belangrijke pijler van de Nederlandse economie (denk aan de Rotterdamse haven). Wat gebeurt er wanneer de 3D printer wereldwijd geïntegreerd raakt? Ik las in een artikel dat het binnen 10-15 jaar mogelijk is om consumenten goederen te gaan printen. Veel producten zullen dan plaatselijk vervaardigd kunnen gaan worden. Hierbij valt te denken aan kleding, huishoudartikelen enzovoort enzovoort.

Natuurlijk zullen bepaalde producten (denk aan grote machine onderdelen) niet zomaar overal geprint kunnen worden. Ook zal het vervoer van grondstoffen en dergelijken altijd nodig blijven.

Toch vraag ik mij af welk effect de 3D printer nou kan gaan hebben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Vooralsnog staat het printen van praktisch bruikbare producten nog helemaal in de kinderschoenen.

Het enige dat mogelijk is is het printen van bepaalde onderdelen in een veelal lage oppervlaktekwaliteit.

Het printen van een kapstokhaakje of een onderdeel om je tafel/bed/koelkast te repareren is nu al mogelijk, en zal misschien makkelijker worden (maar wie zorgt er voor de 3D modellen van je onderdeel?)

Voordat 3D printen echt invloed gaat krijgen zullen een aantal vrij fundamentele problemen goed opgelost moeten worden (dus beter dan wat nu kan, of in de nabije toekomst te voorzien is):

- Het gebruik van veel meer verschillende materialen en kleuren.
- Het inbedden van (bijvoorbeeld elektronische) componenten
- Een veel betere oppervlaktekwaliteit
- Beschikbaarheid van modellen (lang niet iedereen kan zijn eigen telefoonbehuizing ontwerpen!)

Kortom: mijn inschatting is dat 3D printen de komende 15 jaar nog in de hobbysfeer zal blijven, en ik betwijfel of de technologie ooit (binnen 50 jaar) serieus met chinees spuigiet- en handwerk zal kunnen concurreren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik geloof er eerlijk gezegd niet in, wat is er nu goedkoper dan containers vol met massageproduceerde afwasborstels, strijkplanken of t-shirts te verschepen?

Ik vermoed wel dat er een markt is als je electronische onderdelen zou kunnen gaan printen. Bij kleine reparaties of upgrades download je gewoon de instructies voor een nieuw stukje hardware. Ook als een klein plastic onderdeeltje van het klepje van je diepvriesvakje vervangen moet worden is het een koud kunstje als de fabrikant de printinstructies online beschikbaar heeft.

Als mensen er echt zelf voor moeten gaan denken en ontwerpen, dan zie ik niet een heel grote markt. Althans niet voor consumenten, maar voor ontwikkelaars van ideeën is het een heel mooie niche markt die ze in staat stelt allerlei dingetjes in staat te ontwikkelen, die later in massaproductie genomen kunnen worden. Voor de daadwerkelijke productie van grotere consumentenartikelen zie ik er niets in.