hoeveel weekende kunnen ze je verplichten als je in loonschaal d5 zit ???

Ze willen bij Lensveld nu hebben, als je vrijdags geen terug vracht heb in bv vlissingen, dat je daar van het weekend moet blijven staan. In een straal van meer dan 60km mag je niet meer naar huis rijden. Mag dit en hoeveel weekenden kunnen ze dit van je verlangen met behoud van je overstaan geld ??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7K

Antwoorden (2)

Beste gast,

Of je D5 of D3 hebt, dit is niet van belang.

De werkgever mag jou krachtens de CAO 26 weekenden per jaar over laten staan.

Als je in deze uren geen arbeid verricht, krijg je boven op de onkostendagvergoeding een extra vergoeding. Hoeveel exact deze bedraagt weet ik even niet, maar ik schat nu zo om en om de € 11,- netto per dag. Voor de zondag is het iets meer.

Al met al geen prettig vooruitzicht om een weekend ergens in een haven te gaan staan en van het verteringsgeld ook nog eens een warme maaltijd en douche te moeten betalen.

Misschien is het goed om eens bij andere collega`s te informeren of zij misschien een pool hebben. Er zijn veel chauffeurs die vanaf een chauffeursrestaurant samen één kant oprijden met een busje of zo.

Het is wel even zoeken, maar ik weet wel dat ze er zijn. De mogelijkheden worden ook wel eens aangeboden via prikborden in deze restaurants. Dan heb je in ieder geval nog een deel van je onkosten van dat weekend, maar zit je toch lekker thuis.

Succes en houdt hem tussen de lijnen.

Toegevoegd na 2 dagen:
Met de 26 weekenden bedoel ik 13 per half jaar. Je mag dus niet 20 weekenden in een half jaar overstaan. het is dus: maximaal 13 weekenden per half jaar. Per jaar kom je dan op 26.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt Bastanovum, ik zal mijn best doen.
Ze mogen je 26 weekenden overlatenstaan . De afspraken opgenomen in de cao vwb de rijtijden en arbeidstijden mogen niet overschreden worden zo ook niet je weekend rust.
de vergoeding is volgens de cao van TLN overstaan weekend wanneer je niet op de standplaats verblijft 10,74 netto en 18,80 bruto per dag boven op de normale verblijfskostenvergoeding van 44,40 aaneengesloten periode van 24 uur