Een vriend van me is chauffeur. Nu is hij om 6 smorgens begonnen met werken hij verwacht 24 uur later terug te zijn, kan dit?

Die vriend is dus om 6 AM begonnen, rijdt naar Groningen, moet daar wat opbouwen en pakt voor de rest van de dag pauze. Aan het eind van het evenement daar, bouwt hij weer af en wil weer naar huis, waar hij om 6 AM weer verwacht terug te zijn.

Mag hij dit gewoon zo doen, met de digitale tacho?
Ik ben zelf ook chauffeur, hij belde mij met deze vraag, maar ik kon er ook geen antwoord op vinden.

Hij moet op locatie de auto nog een paar keer verzetten, maar voor de rest staat de tacho op pauze.

Mag hij in dit geval gewoon naar huis rijden?
Qua rij- en rusttijden haalt hij het met gemak.

Toegevoegd na 10 minuten:
Wij denken met zijn 2 dat het misschien wel mag, maar hij zit in zijn maag met de werktijd.
Die is namelijk van 6 AM tot 6 AM.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.1K

Het beste antwoord

Daarvoor zou je eigenlijk precies even zijn dagindeling met de uren erbij moeten zetten, maar als hij op het moment dat hij zijn wagen op pauze zet en zijn kaart trekt tot het moment dat hij zijn kaart weer steekt 9 of beter nog 11 uur rust maakt is dat absoluut geen probleem. En als hij zijn wagen verplaatst doet hij dat gewoon op out (ZONDER KAART ERIN). Zolang hij geen kilometers out gaat rijden is dat niet zo'n probleem, tis maar zelden dat er een tacho uitgelezen wordt bij een controle, normaal lezen ze alleen je kaartje...

mocht je nog vragen hebben stuur dan even een pb.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zijn dagindeling was: 6 AM vertrekken (begin dienst tijd),
Naar Groningen rijden (+/- 3 uur rijden), opbouwen (evenement), wagen parkeren, rusten, wagen verzetten, afbreken, naar huis.
Zo rond 7 AM was hij weer op de zaak.
Hij is dus gewoon naar huis gereden.

Andere antwoorden (4)

In vrachtwagens is de tachograaf voornamelijk bedoeld voor de politie zodat ze makkelijk kunnen nakijken of de rij- en rusttijden worden nageleefd. Vroeger had je hetzelfde verhaal bij de schijf. Hij kan gewoon op zijn gemakje naar huis rijden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Per dag mag maar 9 uur gereden worden waarvan 4,5 uur onafgebroken.
Als ze met 2 chauffeurs zijn kunnen ze beurtelings rijden zal dat dus zeker geen probleem zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat had ik zelf ook gevonden.
Het gaat puur om de WERK tijden, Wat betreft de RIJ tijden, is er niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die uren rust worden dusdanig niet als "werk" gezien.
Daar is een andere regeling voor en zelfs een aparte betaling welke in zijn contract opgenomen is.
DUS beter eens zijn contract lezen !
Als hij tussen de heenreis en de terugreis zijn 11 uur (9 uur) ononderbroken rust neemt dan kan dat.
Hij moet dan wel opletten dat het tussentijds verzetten van de truck zijn rusttijd niet onderbreekt, als het kleine stukjes zijn dan kan hij de tacho "out of scope" zetten.
Zelf werk ik op precies dezelfde manier: mijn dagelijkse rust loopt van 13:00 tot 0:00 uur, het is dus een omgekeerd dag-nacht ritme.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als chauffeur heb je te maken met diensttijd, rijtijd en rusttijd.
De diensttijd mag vanaf het tijdstip aanvang werkzaamheden maximaal 15 uur per 24 uur duren. Binnen de diensttijd mag er maximaal 2 x 4,5 uur gereden worden.
De maximale rijtijd mag verdeeld zijn over de hele diensttijd periode, dus deze hoeft niet aaneengesloten te zijn, zolang de pauzes op tijd genomen worden.
Na het bereiken van de maximale diensttijd of de maximale rijtijd MOET de chauffeur zijn dagelijkse rust nemen van 11 uren aaneengesloten.

Bijv.: Aanvang diensttijd is 06.00 uur 's-morgens, de chauffeur laadt zijn auto tot 07.00 uur. Hij gaat daarna rijden naar zijn bestemming. Afhankelijk van de afstand die hij moet afleggen neemt hij na 4 uur en en kwartier rijtijd een pauze van 45 minuten, ook als hij dan al op zijn bestemming is! Pas dan mag hij verder rijden of andere werkzaamheden uitvoeren.
Als de werkzaamheden gevolgd worden door langere tijd van wachttijd gedurende de dienst dan mag dat als pauze op de tachograaf worden geregistreerd maar geldt wel als lopende diensttijd.
Ook als gedurende de dag met de auto een aantal keren kleine verplaatsingen worden gemaakt tellen die mee voor de lopende rijtijd.

Omdat de chauffeur om 06.00 's-morgens is begonnen met zijn werkzaamheden mag hij die dag tot maximaal 21.00 uur 's-avonds actief zijn, hetzij met rijden, hetzij met andere werkzaamheden.
Vanaf 21.00 's-avonds moet hij zijn rust nemen tot 08.00 de volgende dag alvorens hij weer mag beginnen.

Dus de vriend chauffeur kan met inachtneming van de rijtijdenwet onmogelijk 24 uur later weer thuis zijn tenzij de rijtijd voor de heen en terugreis en zijn andere werkzaamheden binnen de 9 respectievelijk 15 uur van de lopende dag kunnen zijn afgerond, maar dan is hij dezelfde dag voor 21.00 uur al thuis.

De digitale tachograaf registreert iig. de rijverrichtingen met het voertuig. Alle overige werkzaamheden moeten handmatig worden ingevoerd.

Toegevoegd na 10 minuten:
Zet in ieder geval de tachograaf NOOIT op OUT OF SCOPE! Dit is niet toegestaan en wordt door met name buitenlandse controleurs als fraude gezien en met zware boetes bestraft. Out of scope mag alleen gebruikt worden op eigen terreinen waar het RVV niet geldt en in landen die buiten de werkingssfeer van de EU en AETR vallen.
Out of scope mag daarnaast ook gebruikt worden door voertuigen met ontheffing zoals strooiwagens, legervoertuigen en voertuigen in dienst van Rijkswaterstaat. ( dit voor zover in Nederland )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je antwoord klopt niet helemaal.... ten eerste is de maximale arbeidsduur per dag 13 uur en niet 15, je mag twee keer per week 15 uur werken waarvan je dan 2x 4,5uur en dan nog 1 uur dus in totaal 10uur per dag werken, mits je dit compenseert voor het einde van de week. Verder klopt het ook niet dat je na 4,5 uur eerst 3 kwartier pauze moet nemen, je mag zeker eerst je wagen lossen en dan pas je pauze nemen of je neemt eerst 15 minuten in je 4,5 uur en na je 4,5 uur neem je 30 minuten. het is echt niet zo dat je na 4,5 uur rijden je wagen niet kunt lossen omdat je eerst 45 min moet maken. en je advies over out of scope is onzin op het moment dat je je kaart hebt getrokken en aan je 9 uur rust bezig bent, kun je hem gerust op out of scope zetten en een stukje rijden, daar wordt helemaal niet moeilijk over gedaan. wij doen dit vaker en zijn ondertussen gecontroleerd door de politie, de BAG in duitsland, de Carabinieri in Italie, de Franse Gendarmerie en de Guardia Civil Trafico in Spanje, en allen hebben niet alleen onze kaarten gecontroleerd maar ook de tacho uitgelezen en we hebben nog nooit een opmerking erover gekregen. Vooral laatstgenoemde staat bekend om hun idioot hoge boetes voor belachelijke overtredingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Sjeeke, het ging mij in dit geval om een uitleg over de maximaal toegestane tijden van de rijtijden wet. Als je eerst een uur aan het laden of lossen bent geweest en direct daarna gaat rijden dan telt je werktijd wel degelijk mee, vandaar dat ik stelde dat dan na 4 uur en een kwartier tenminste 45 minuten pauze moet worden genomen. Je hebt dan immers 1+4,25 = 5,25 u aaneengesloten arbeid verricht en dan MOET je pauzeren. Dan je opmerking over Out of scope.. Jij zegt dat je na je dienst de kaart eruit neemt. En dat het dan wel zou zijn toegestaan of geen problemen geeft om out of scope te rijden. Nou echt niet!!!
Je mag in principe de kaart alleen uitnemen bij einde dienst op de eigen standplaats of bij tussentijdse chauffeurswissel buiten de standplaats of voertuigwissel.
Als het uitnemen van de kaart bij einde dienst buiten de standplaats consequent wordt gedaan en volgehouden dan wil men dit wel toestaan en ziet men dit als het oude gebruik met de analoge kaarttachograaf. Maar... Op het moment dat je de kaart eruit neemt en geen andere kaart wordt ingestoken wordt geacht dat het voertuig buiten dienst is en jij als chauffeur ook omdat je kaart dan in je portemonnee zit.
Het is niet voor niets dat er naast de chauffeurskaart ook een werkplaatskaart voor garages en een bedrijfskaart bestaat waarmee met het voertuig buiten dienst wel wettelijk mag worden gereden. Dat het moeilijk te bewijzen valt door de controlerende instanties dat jij de auto in je rust verplaatst hebt en er inmiddels jurisprudentie is in veel gevallen met vrijspraak voor de chauffeur is de reden dat men "niet moeilijk doet" bij out of scope constateringen. Maar wordt je op heterdaad gesnapt dan ben je gewoon "Out of Business"...
Het is ook daarom dat de BAG bijvoorbeeld bevoegdheid heeft gekregen om ook op particuliere bedrijventerreinen, niet openbare weg, steekproefsgewijs controles uit te voeren die dan ook gewoon worden gedaan.
Hoe vaak gebeurd het niet dat chauffeurs gewoon aan het werk zijn met laden, lossen, repareren enz. terwijl hun tacho vrolijk opschrijft dat ie slaapt.... Wat jullie er mee doen is natuurlijk je eigen zaak maar net als het gebruik van magneten, omleidingschakelaars enz. is, indien bewezen, out of scope misbruik goed voor 24000,- euri boete.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan je nagaan waar wij als chauffeur overdag tijdens rijden mee bezig zijn !
met berekenen van ingewikkelde rijtijd wetten in plaats van op het drukke verkeer letten !
om nog maar niet te spreken van de telefoontjes onderweg het moeilijk vinden van een rustplaats , omdat die volstaan met oostblokkers of je mag er simpelweg niet parkeren
daar durf je weer niet te gaan staan omdat oostblokkers erg van goederen verzamelen houden
nee het valt allemaal niet mee , je moet ongeveer ingenieur zijn qua opleiding en je word word afgesnauwd en betaalt als een middeleeuwse slaaf
van mij hoeft het niet meer , ik ga met pensioen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal waar fixut, ik zit zelf zo'n 30 jaar op zo'n pleuris ding maar de lol is er helemaal af. Geloof je me als ik zeg dat wij nu netto minder verdienen als in 1992 toen de grenzen open gingen. Daar zit 20 jaar tussen maar alles is wel tig keer duurder geworden. Ik heb nog wat loonstroken uit die tijd in guldens, als je de netto maandbedragen daarop deelt door 2.20371 (eurokoers) en kijkt wat je nu hebt in euro's wordt het je wel duidelijk. Door de nieuwe arbeidswetgeving is het voor ons een stuk moeilijker geworden om nog een acceptabel loon over te houden terwijl je wel net als vroeger altijd van huis bent. Ik ben ook niet blij met die nieuwe regels, het gemak waarmee 'n controleur onderweg nu megaboetes uitschrijft voor minimale tijdsovertredingen is ronduit belachelijk. En ook ik maak noodgedwongen regelmatig die kleine overtredingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ beer56 en dan spreken we nog niet van de witte boorden criminaliteit (150 euro boete voor een bekertje wat van je auto waait wat een ander erop gezet heeft )van mij hoeft er geen chauffeur meer in dat (zo mooie) vak , en voor de nieuwe chauffeurs die dit lezen , bedenk je eigen 99 keer eer je begint , al wilt transporteren kan je beter naar canada ok amerika gaan , hier in nederland zal nooit iets bereiken
de eerste 5 uur die je elke dag werkt zijn voor de staat en de rest (niet te veel natuurlijk dat mag weer niet)mag jij van leven , men kent het gezegde
EEN CHAUFFEUR DIE NIET STEELT OF ERFT
ZAL BLIJVEN WERKEN TOT HIJ STERFT
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
PESIES! :)