Mag iemand met een vrachtwagenrijbewijs een reisbus besturen waar verder geen andere personen in zitten?

Een vriend van mij heeft een vrachtwagenrijbewijs ( C+E ) en wil een reisbus kopen om een soort camper van te maken. Moet hij nu ook een opleiding "buschauffeur" gaan volgen, dus een busrijbewijs ( D ) behalen om in die bus te mogen rijden, of is zijn vrachtwagenrijbewijs alleen voldoende? ( Er gaat dan waarschijnlijk wel 1 iemand meer mee, maar nooit meer dan 8 personen.)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.9K

Het beste antwoord

Als dit voertuig is ingericht voor het vervoer van 8 personen exclusief de bestuurder dan mag uw vriend deze NIET besturen.
Het maakt niet uit of er hier nu één of twee passagiers meereizen, het gaat om de inrichting.
Zodra dit voertuig is herkeurt en voldoet aan de eisen, dan mag hij dit voertuig afhankelijk van het gewicht besturen met B respectievelijk het C rijbewijs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, als hij die bus verbouwt naar een "camper" dan is het geen bus meer. Dus Groot-Rijbewijs volstaat dan. Wordt dan gezien als personenauto.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus in principe zou ik er met mijn autorijbewijs ( B ) ook in mogen rijden? En als hij de bus ophaalt bij de verkoper, mag hij hem dan naar huis rijden? Bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, mits er geen passagiers inzitten mag hij de bus ophalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij moet nog wel omgekeurd worden bij de RDW want zolang hij op kenteken als bus staat moet je rijbewijs D hebben om hem te mogen besturen. Als hij omgekeurd wordt is waarschijnlijk de maximum toelaatbare massa boven de 3500 kg en mag je er niet met een rijbewijs B in rijden. Dus hij mag met rijbewijs CE de bus niet besturen zolang het een bus is op kenteken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt.