Hebben vrachtauto's en bussen ook een airbag ?

Naar aanleiding van het drama in Zwitserland met de Belgische schoolkinderen op 14 maart j.l.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
RIP

Het beste antwoord

Vrachtwagens en bussen kunnen airbags hebben, hoewel dit nog niet standaart is, het is als optie te verkrijgen. Dit geld idd alleen voor de bestuurders van bussen. Voor de passagiers zijn er voor zover mij bekend nog geen mogelijkheden.

Toegevoegd na 5 minuten:
naar mijn mening zouden de airbags voor passagiers (moesten ze bestaan hebben) bij dit ongeval in zwitserland niet veel uitgemaakt hebben. gordels trouwens evenmin, de krachten bij deze crash waren gewoon te groot. De enorme schade aan de bus laat je dit zien. Naar mijn mening is die bus met een snelheid van ongeveer 70 km/u tegen een betonnen muur geknald, daar is geen veiligheids-systeem tegen bestand. Met name omdat een bus geen kreukelzone heeft en het gewicht voornamelijk aan de achterkant zit en dus blijft doorduwen......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
duidelijk antwoord,goede verklaring.

Andere antwoorden (2)

Nee,
Stel je eens voor een bus met passagiers met allemaal airbags er tussen... Hoe kom je er uit?
De gordel die zou veiliger werken mits gebruikt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar enkel bij de chauffeur.
Bussen zijn wel uitgerust met een rolbarsysteem om platdrukken van het dak te voorkomen bij omvallen. Dit na een aantal ongevallen (Winterberg circa 14 jaar terug)
Daarnaast heeft elke plek tegenwoordig een gordel.

De bus in dit geval staat bekend om zijn kwaliteit en veiligheid.
Maar bij een crash als deze breken alle stoelen gewoonweg af en slaat iedereen plat tussen de stoelen in. Vaak zie je dan ook veel breuken bij mensen.

Kijk een veiligheidssysteem is mooi, maar bij frontale botsingen met zo een snelheid doen die eigenlijk ook niks meer