Als ik een bus zou kopen (7Ton 45 pers.) zou ik deze kunnen omkeuren naar een (9 pers.) vrachtwagen zodat ik deze met een C rijbewijs kan rijden?

Geen extra uitleg nodig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is een interressante vraag ;)
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk het wel. Als hij aan de eisen van een vrachtwagen voldoet is het in principe geen bus meer. Apk door en klaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het leek me namelijk een heel gaaf idee, om voor de vakantie te doen! heeft iemand ook een idee wat dit zal gaan kosten? het omkeuren wel te verstaan.

Het beste antwoord

ja dat kan. Het vrachtwagenrijbewijs krijgt 2 categorieën: C1 en C. Het C1-rijbewijs is voor lichte vrachtwagens en campers (tussen 3.500 kg en 7.500 kg). Het C-rijbewijs is voor vrachtwagens zwaarder dan 7.500 kg.

Toegevoegd na 11 minuten:
voor een auto van 3 ton zijn de keuring kosten bij het RDW € 80,- of dat ook voor een auto van 7,5 ton is weet ik niet. wel weet ik dat een APK voor auto's boven de 3,5 ton € 200,- bedraagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat kan inderdaad zoals hierboven al geantwoord. Maar 7 ton lijkt mij erg licht voor een 45 persoonsbus. De mijne was leeg 12 ton en had 48 zitplaatsen?

Met name crossteams en zo doen dat vaak.