wie strooit er vóór de strooiwagen?

de strooiwagen komt de weg op zodra er ijzel cq gladheid is waargenomen, deze rijd dan ook op reeds gladde wegen om deze beter berijdbaar te maken voor overig verkeer, uitgezondert de tram want die gaat dan juist glijden. Mijn vraag gaat over.. hoe kan hij dan rijden op een gladde weg? Ik zie zxe nooit glibberen en ze rijden best wel stevig door..!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, in Duitsland wordt HELEMAAL niet gestrooid, en rijdt iedereen gewoon stevig door. Zelf een paar winterbanden monteren doet blijkbaar wonderen ; in Nederland loopt het verkeer met een handjevol sneeuwvlokjes altijd meteen volledig vast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij rijden toch ook op een gladde weg?? Gaat redelijk hoor, een strooiwagen maakt het alleen maar makkelijker voor ons. Het is echt niet zo dat de strooiwagen onmogelijk de weg op kan ;) Marleen, het loopt inderdaad vaak vast, door de reden dat mensen gelijk niet meer harder durven te rijden dan 30 km per uur op snelwegen (terwijl het wel harder kan en mag) Haha.

Antwoorden (6)

De strooiwagens beginnen normaliter al preventief te strooien. Dus wanneer er een goede kans op gladheid is strooien ze al bij voorbaat.

Dus de strooiwagens strooien voor de volgende strooiwagens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De strooiwagen rijdt voorop in een rij auto's als het sneeuwt. Hij heeft goede winterbanden en een sneeuwschuiver aan de voorkant. Hierdoor is de kans dat hij uit- of wegglijdt minder groot. Het strooisel valt aan de achterkant uit de wagen, dus daar hebben de achter hem rijdende auto's onmiddellijk profijt van. Strooizout moet nl. ingereden worden, als het alleen blijft liggen dan doet het weinig. De strooiwagen maakt dus de weg vrij voor het overige verkeer en voor hem rijdt niemand, tenminste niet iemand die strooit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Het strooisel valt aan de achterkant uit de wagen, dus daar hebben de achter hem rijdende auto’s onmiddellijk profijt van. Strooizout moet nl. ingereden worden, als het alleen blijft liggen dan doet het weinig. ' Hier zeg je precies het tegengestelde... de auto's er achter hebben er nog niet zoveel profijt van omdat het nog moet worden ingereden. Het maakt niet zoveel uit want het is beter dan niets en doordat de strooiwagen langzaam rijdt is het hele verkeer veiliger af. Verder is de strooiwagen zo zwaar en rijdt rustig, daarom glijdt die niet uit maar soms gaat het wel eens verkeerd: http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/article536741.ece/Strooiauto-glijdt-in-sloot
Strooiwagens en ook vrachtwagens hebben een hoog gewicht en in combinatie met (winter)vrachtwagenbanden hebben zij nauwelijks last van slechte wegomstandigheden, zeker niet in een redelijk vlak landje als Nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niemand strooit voor de strooiwagen. Echter, de chaufeeurs van die auto´s hebben /buiten uiteraard wagens met betere wegligging en winterbanden/ meer ervaring in het rijden op gladde wegen.

Als ze te laaat zijn om de weg preventief te strooien, of als er zoveel sneeuw valt dat het zout het niet aankan, dan rijden ze ook een stuk rustiger )Van de week in winterberg reed er een met 30km-u voor me). Maar ook dan gaat het niet altijd goed..

http://img42.imageshack.us/img42/2184/1eeny.jpg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er word bij het KNMI gekeken of het gaat sneeuwen mocht dat wel het geval zijn gaan de strooiwagens al op pad dus voordat het glad word word er al zout gestrooit.
Sowieso hebben de vrachtwagens winterbanden en een sneeuwschuiver zoals andere hierboven al hbben gezegt.
MVG SYDK007
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals eerdere antwoorden al aangaven, werkt het als volgt.
Middels gegevens van KNMI worden er een gladheidsbestijdingplan gemaakt om de stroom van het verkeer te vergemakkelijken bij deze weersomstandigheden.
Wanneer er ijssel wordt verwacht wordt er al preventief gestrooid zodat er geen of nauwelijks ijssel ontstaat, daar waar gestrooid is
Dit geldt ook voor verwachtte sneeuw. Dus in het geval dat alles volgens de verwachtingen verloopt blijft het voor de strooiwagens makkelijk om hun werk te doen.
Echter, in het geval dat er een verrassingsbui komt, komen er problemen. Ook voor de strooiwagens. Je zult het waarschijnlijk nog nooit gezien hebben maar er sneuvelen er elk jaar weer heel wat omdat ze uitglijden. De foto van Jelle toont een geval waarbij de strooiwagen met sneeuwploeg van de weg geraakt is.
Als gladheidsbestrijder kan ik je verzekeren dat het misschien makkelijk uitziet, maar het tegendeel is een feit.
Je moet heel wat in huis hebben om dit werk te kunnen doen.
Zeker als je gecombineerd werkt. Dus zowel strooien als ploegen. Misschien herinner je je wel dat je tijdens het sneeuwen scheel gekeken wordt van de tegemoet komende sneeuw. Dit kan de chauffeur van de strooiwagen wel uren achter elkaar parten spelen. Het gevolg daarvan is dat je veel sneller moe wordt Nog vermoeiender is het om dan 's nachts met het licht aan te moeten werken. Wanneer de wegen dichtgesneeuwd zijn kan je niet of nauwelijks zien waar de weg ligt en raak je snel in de berm of erger.
Naar ik hoop heb ik jouw vraag hiermee naar wens beantwoord. Tevens zou ik hierbij wat meer begrip willen vragen voor de mede weggebruikers, want daar ontbreekt het geregeld aan.