Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom hebben vrachtwagens altijd een paar 'hangende' banden?

ik zie vaak bij vrachtwagens een paar banden (soms voor, soms achter) maar die hangen hoger zodat? er niet op gereden wordt, wat is de functie van deze banden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als de banden hoger hangen dan betekent dat de lading geen aanleiding geeft dat de banden gebruikt worden.

Elke as heeft zijn eigen maximale aslast. Door er een as bij te doen kan het maximale laadvermogen van de oplegger verhoogd worden. De keerzijde is dat er meer (rol)weerstand is en dat de banden harder slijten, vooral bij bochten. Bij drie assen achter elkaar zullen de voorste en achterste vaak meer door de bocht gewrongen worden in plaats van rollen.

Door de wielen op te tillen is dat probleem verholpen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je goede uitleg.
Meer rolweerstand is ook een hoger verbruik in diesel (in hoeverre dat dat uitmaakt met een vrachtwagen die 1 op 3 rijdt) maar dat spreekt natuurlijk voor zich
MissBiggie
12 jaar geleden
Hmmm ... heb je wel eens gehoord van meegestuurde assen? Wat jij beschrijft (dat "wringen") is alleen bij starre assen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitera Daar ben ik mee bekend en daarom is het vaak de voorste as van de oplegger of middelste as van de trekker die opgetilt wordt.
Meesturende assen op de aanhanger zijn vaak alleen de achterste.

Andere antwoorden (2)

Ik had gehoord dat je in sommige landen met zoveel assen niet mocht rijden en daarom dat deze kunnen omhoog worden gebracht . Kan ook te maken hebben met de wegentax .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Banden gebruiken betekent banden slijtage.
Als Je leeg bent heb je niet alle banden nodig,want de banden die je hebt is berekent op volle lading.
Dan kan je die optrekken. Dat heet als hij voor de hoofdas zit een Bogie Lift.

Dit is dus puur uit besparing overweging.

JE moet ze allen niet vergeten als je gaat laden, want bij het eerste de beste weegpunt ben je d e klos omdat je een te grote asdruk op je banden hebt.

Soms zie je bij een trekker oplegger combi ook wel eens een klein bandje voor de achetras van de trekker.
Die zit er op om het totaal asgewicht van de achteras te verlichten.
Op deze as drukt de trailer met 75% van zijn gewicht.
Door zo een kleinbandje blijf je net onder de maximale asdruk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding