Aanleg autosnelwegen van West naar Oost in Duitsland?

Gisteren hoorde ik iemand vertellen dat de eerste snelwegen in Duitsland werden aangelegd om het leger snel van het Westfront naar het Oostfront te kunnen verplaatsen...

Het vreemde hieraan vind ik dan dat verreweg de meeste autosnelwegen in Duitsland van Noord naar Zuid lopen. En nog vreemder dat de planning van de autosnelwegen begin jaren '20 is begonnen...

Dus wat klopt er van dergelijke verhalen dat men begin jaren '20 al rekening hield met de jaren '39 - '45?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

http://www.heijmerikx.nl/2006/06/15/duitse-autowegen-bahnen/

"Het begin van de Autowegen, ligt in Duitsland, en het is een wijdverbreid misverstand, dat Hitler de uitvinder en of bedenker was van het fenomeen Autosnelwegen in Duitsland, maar die het zich maar al te graag liet aanleunen.

Het 1e stuk autosnelweg, was de Berliner Avus in 1921 geopend, een stuk autoracecircuit, welke voor het gewone verkeer was opengesteld wanneer het niet als racebaan in gebruik was.

Als gevolg van mislukkingen bij de autoracerijen in Duitsland, werd al in de jaren 1909 een Automobiel Verkehrs und Ãœbungsstasse GmbH opgericht, kortweg de AVUS genoemd, met als doel de bekwaamheid van de Duitse automobiel industrie te bevorderen. Na omzetting in een naamloze vennootschap, begon men in 1913 daadwerkelijk met de aanleg van een baan enkel bestemd voor autoraces, in de Berlijnse wijk Charlottenburg.

De 1e wereldoorlog gooide roet in het eten, en de bouw werd stilgelegd kort voor de werkzaamheden klaar waren.

Het bleef stil, tot 1921, waar in dat jaar door prive investering door Hugo Stinnes, de bouw werd voltooid en de opening op 24 september 1924 plaatsvond."

Het enige waar Hitler wel toe heeft bijgedragen op mobiliteitsgebied is de ontwikkeling van Volkswagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
VW bestond toen nog niet en handelde onder de naam Porsche... Maar had het over de autosnelwegen en niet over de racecircuits...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet ik, maar racebanen schijnen volgens het artikel het begin van de gewone autowegen geweest te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar het begin van de autorace dateerd al uit 1901... Maar doelde eigenlijk op de snelweg bij Frankfurt...

Andere antwoorden (2)

"Een Autobahn is een Duitse term voor autosnelweg die in 1929 werd geïntroduceerd door hoogleraar Robert Otzen. De eerste snelweg, de 'Automobil-Verkehrs- und Übungsstraße' (AVUS) in Berlijn werd tot dan toe omschreven als 'Nur Kraftwagen Straße', een weg voor enkel gemotoriseerd verkeer."

Aldus wiki.

Het bestond al eerder dus, terwijl in 1929 Hitler nog maar aan het begin stond. In die periode stond hij nog redes te houden in bierkelders in München.

Waardoor de autobahn aan Hitler gekoppeld is, is omdat hij de later wel gebruikte bij de werkverschaffing.

Hitler's opkomst was deels veroorzaakt door de slechte economische omstandigheden in toenmalig duitsland. Door de beurscrash van New York in '29 stortte de fragiele economie van duitsland totaal in. (Duitsland zat diep in de schuld door schade-afbetalingen na WO1).

Een paar jaar later kwam Hitler aan de macht net de NSDAP en hij creëerde toen banen door bijvoorbeeld wegen aan te laten leggen.
Of hij toen echt een doel met die wegen had, zoals altijd beweerd word, weet ik niet, maar het verhaal was altijd dat hij de snelwegen nodig had voor toekomstige troepenverplaatsingen.
Dit word inmiddels op veel plaatsen ontkend en ontkracht, maar met de aanleg van veel snelwegen had hitler wel degelijk te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Starbless;

Zoals met wel meer ingrijpende projecten in het vooroorlogse Duitschland heeft Adolf H. ook hier weer handig aangehaakt bij ontwikkelingen die reeds in gang waren gezet. Net als bij de 'diefstal' van het volkswagen-idee van Josef Ganz (die immers joods was) had hij ook hier weer een dubbele agenda; de Kraft-durch-Freude-Wagen moest in staat zijn om drie militairen met volle bepakking met snelheden van 80km/h over grote afstanden (dus over Autobahnen) kunnen vervoeren; zowel de Volkswagen als de Autobahn werden door Hitler als verrijking voor het volk gepromoot, maar als militair strategisch object ingecalculeerd.

Toegevoegd na 5 uur:
Het feit dat de eerste Autobahnen N-Z lopen toont ook in feite wel aan dat het in beginsel geen Adolf H.-project was. Het oeridee was om het land sneller te doorkruisen en dan is het niet onlogisch om eerst de grootste afstand te overbruggen (noord-zuid dus) en daarvandaan aftakkingen te maken. Als de Autobahnen vanaf het begin Hitler's hoofddoel van een oostwaartse expansie hadden moeten ondersteunen was men vast met oost-westverbindingen begonnen.